تبلیغات
پایگاه اطلاع رسانی کربلایی حیدر عیسایی - روایات شیعه در مورد نوروز
پایگاه اطلاع رسانی کربلایی حیدر عیسایی
نه شرقی نه غربی حكومت علوی

عید از نظر امام علی (علیه السلام): "هر روزى كه در آن روز، معصیت خدا نشود و گناهى انجام نگیرد، آن روز عید خوانده می شود
جهان: واژه «عید» در اصل از فعل" عاد (عود)" "یعود" است و براى آن معانى مختلفى گفته اند: از جمله «خوى گرفته»، «روز فراهم آمدن قوم» و «هر روز كه در آن، انجمن یا تذكار فضیلتمند یا حادثه بزرگى باشد.»
گویند از آن رو به این نام خوانده شده است كه هر سال شادى نوینى باز آرد. (لغتنامه دهخدا) و در فرهنگ معین در این باره آمده است: عید، روز مباركى است كه در آن مردم جشن مى گیرند و شادى مى كنند و در این روز به همدیگر عیدى مى دهند از قبیل هدیه، پول و خلعت.
عید از منظر امیرالمؤمنین علی (
علیه السلام ):
عید از نظر امام على(سلام الله علیه): "هر روزى كه در آن روز، معصیت خدا نشود و گناهى انجام نگیرد، آن روز عید خوانده می شود «كل یوم لا یعصى الله تعالى فیه فهو یوم عید» و این فرمایش امیرمومنان(ع) اشاره به این موضوع دارد كه روز ترك گناه، روز پیروزى و پاكى و بازگشت به فطرت نخستین است.
از سوید بن عفله نقل شده است كه گفت: در روز عید بر امیرالمومنین(ع) وارد شدم و دیدم كه نزد حضرت نان گندم و خطیفه (نان شیرمال) و ملبنه (حلوا شكرى) است. پس به آن حضرت عرض كردم روز عید و خطیفه؟!
حضرت فرمود: «انما هذا لمن عید من غفرله»؛ این عید كسى است كه آمرزیده شده است.
روایت شده است: چیزى به رسم هدیه نوروزى خدمت امیرالمومنین(ع) تقدیم شد، حضرت پرسید: این چیست؟ عرض كردند: یا امیرالمومنین! امروز نوروز است. فرمود: هر روز را براى ما نوروز سازید.
واژه عید در قرآن:
واژه عید در قرآن فقط یك بار آمده است:
(اللهم انزل علینا مائده من السماء تكون لنا عیدا لاولنا و آخرنا و آیة منك). [1]
خدایا! نازل كن براى ما مائده‏اى از آسمان كه براى اولین و آخرین از ما عید باشد و نشانه‏اى از تو.
در تفسیر این آیه آمده است: عید در لغت از ماده عود به معنى بازگشت است به روزهایى كه مشكلات از قوم و جمعیتى برطرف مى شود و بازگشت به پیروزی ها و راحتى هاى نخستین مى كنند، عید گفته مى شود و در اعیاد اسلامى به مناسبت این كه در پرتو اطاعت یك ماه مبارك رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاكى فطرى نخستین به روح و جان باز مى گردد و آلودگى ها كه برخلاف فطرت است از میان مى رود «عید» گفته شده است و از آنجا كه روز نزول مائده، روز بازگشت به پیروزى و پاكى و ایمان به خدا بوده است؛ حضرت مسیح آن را «عید» نامیده است. [2]

[1]. سوره مائده، آیه 114.
[2]. تفسیر نمونه، ج 5، ص 131.

عید نوروز از منظر امام صادق (
علیه السلام ):

امام صادق(ع) به یكى از اصحابش به نام معلى بن خنیس در باره عید نوروز فرمود: «ان یوم النیروز هوالیوم الذى اخذ فیه النبى(صلی الله علیه و آله) لامیرالمومنین(ع) العهد بغدیرخم... و هوالیوم الذى ظفرفیه باهل النهروان... و هوالیوم الذى یظفرفیه قائمنا اهل البیت» .
نوروز، روزى است كه پیامبراكرم (صلی الله علیه و آله)در غدیرخم براى ولایت امیرالمومنین(ع) از مردم پیمان گرفت؛ روزى است كه آن حضرت برخوارج نهروان پیروز شد و روزى است كه قائم ما اهل بیت(علیهم السلام) ظهور خواهد كرد...



برچسب ها: روایات شیعه در مورد نوروز، شیعه در مورد نوروز، روایات شیعه نوروز، نوروز در روایات شیعه، نوروز در شیعه، شیعه، هیئت عاشقان نینوا ری،
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 29 اسفند 1392 توسط حسین شرعیاتی

قالب وبلاگ

Online User