تبلیغات
پایگاه اطلاع رسانی کربلایی حیدر عیسایی - فاطمه (س) (جلسه 1)
پایگاه اطلاع رسانی کربلایی حیدر عیسایی
نه شرقی نه غربی حكومت علوی


ابتدا مناسبتها و بزرگداشتهای اسلامی تقسیم بندی شده و اهمیت فاطمیه در این میان تشریح شده است. دلیل تهاجم دشمنان تشیع به فاطمیه و مطرح کردن شبهات گوناگون بر آن مورد بررسی قرار گرفته است.

سپس تعریف فاطمیه ارائه شده و کوشیده شده است تا وقایع این ایام به ترتیب و با دقتی که در تاریخ نقل شده بیان گردد.

قبل از ورود به موضوع مختصری پیرامون شخصیت حضرا زهرا سلام الله علیها سخن به میان آمده است.

ابتدا در باب تبارشناسی و سپس در مورد حقیقت شناسی ایشان صحبت شده است. در انتهای بحث، موقعیت این بانوی بزرگوار در نظام خلقت از حیث تکوین و تشریع بررسی شده است.


مقدمه- تقسیم بندی مناسبتها و بزرگداشتها

بزرگداشت ها و مناسبتهای مذهبی شامل ایام عید و عزا، از جهت علت برگزاری به دو دسته تقسیم می شوند:

دسته اول، مناسبتهایی هستند که برگزاری آن جلوه ای از اعتقادات است و از اصول اعتقادی بشمار می آید.

دسته دوم، مناسبتهایی هستند که یا برگزاری آن نشان از عرض محبت و ارادت به اهل بیت است و یا نماد یک فریضه دینی است.

مثلا عید فطر بعنوان یک مناسبت مذهبی، نشان از پایان یک ماه روزه داری است و نماز عید فطر عملی عبادی بحساب می آید. عید قربان نیز نشانی از عمل عبادی حج است. پایان بخشی از اعمال عبادی حج مقارن عید قربان است. همینطور ایام ولادت ائمه معصومین از جمله جشنهای مذهبی هستند که برگزاری آن بدلیل ارادت و محبت ما به ایشان است. این مناسبتها بغیر از یک مورد از دسته دوم بحساب می آیند. ایام شهادت امامان بزرگوار نیز از زمره ایام حزن و اندوه و عزای شیعیان است که از سر ارادت و محبت مجالس مرثیه و بکاء برای اهل بیت تشکیل می شود. این مناسبتها نیز بجز دو مورد، از دسته دوم بحساب می آیند.

اما در دسته اول، 4 مناسبت مذهبی وجود دارد که اهتمام به پاسداشت آن و برگزاری مجالس در سالروز آن، جلوه بروز و ظهور اعتقادات تشیع است.

مناسبت اول، عید سعید غدیر خم است. روزی که پیامبر اکرم، ولایت، امامت، خلافت و سرپرستی مسلمین را به امیرالمومنین علی علیه السلام سپردند. بزرگداشت این روز یعنی یادآوری اصل اعتقادی امامت و جانشینی بلافصل رسول الله.

مناسبت دوم، ولادت با سعادت حضرت امام زمان در روز نیمه شعبان است. پاسداشت این روز نیز ریشه در اعتقادات ما دارد و تجلی بحث مهدویت است. یعنی حیات امامت و تداوم رهبری امت اسلام.

دو مناسبت دیگر، ایام عاشورای حسینی و ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها است که به فاطمیه معروف است و ما در این مورد و پیرامون وقایع این ایام صحبت خواهیم کرد.

به همین دلیل است که می بینیم بیشترین هجمه ی دشمنان تشیع علیه این چهار مناسبت است. فاطمیه، عاشورا، غدیر و نیمه ی شعبان. دشمنان با ولادت امام حسین کاری ندارند. با شهادت موسی بن جعفر کاری ندارد. اما می بینید که شبهات بسیاری پیرامون فاطمیه مطرح می کنند که به یک موضوع مستقل تبدیل شده است.

جلسات عزاداری فاطمیه

این مطلب را عرض کردم که به دو نکته توجه کنید. اولا شرکت در جلسات عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) فقط برای ثواب نیست بلکه تبیین اعتقاد و ظهور آن است. حضرت زهرا در راه حمایت از امام زمان خویش به شهادت می رسد. این حضور نوعی بیعت با امامت است.

نکته دوم اینست که شما توقع نداشته باشید مخالفین ما پیرامون این چهار مناسبت با صدق و صفا صحبت کنند. یعنی ممکن است از مخالفان ما، اصطلاح شهادت را برای حضرت زهرا بکار نبرند. چون شهید، قاتل می خواهد و باید دنبال قاتل گشت. قطعا سلمان فارسی که قاتل نیست. پس بحث به سمت و سویی می رود که آنها دوست ندارند. بهمین جهت از ابتدا با لطافت بحث را عوض می کنند.

در این چند جلسه می خواهم مطالبی را پیرامون این ایام مطرح کنم. فاطمه کیست؟ فاطمیه چیست؟

پاسخ به این سوال از دو دیدگاه امکان پذیر است.

تبار شناسی فاطمه زهرا

دیدگاه اول تبار شناسی ایشان است. اینکه فاطمه دختر کیست؟ پدر و مادر، آباء و امهات او چه کسانی هستند؟ نسب و تبار او چیست؟

می توان به تاریخ رجوع کرد و در مورد زمان ولادت، بررسی وقایع دوران ولادت، عمر مبارک ایشان و ... همگی از جنس تبار شناسی است. من پیرامون این بحث صحبتی ندارم.

حقیقت شناسی فاطمه زهرا

اما دیدگاه دومی وجود دارد که خیلی اهمیت دارد و آن حقیقت شناسی و هویت شناسی است.

اینگونه بنظر می رسد که شناخت حقیقت حضرت زهرا بسیار آسان است. اما در حدیثی از ساحت مقدس حضرت صادق آمده است که نشان می دهد کاری دشوار و شاید غیر ممکن است. حضرت در ذیل آیه ی شریفه ی انا انزلناه فی لیلة القدر فرمودند: « مَن عَرَفَ فاطمة حَقّ مَعرِفتها، فَقَد اَدرَک لَیلة القَدر » کسیکه حقیقت فاطمه زهرا را بشناسد، حقیقت شب قدر را درک کرده است. همچنانکه حقیقت و عظمت و منزلت شب قدر مجهول است، حقیقت وجودی فاطمه زهرا نیز مجهول است.

ما در مورد امیرالمؤمنین نیز چنین حدیثی داریم. پیامبر اسلام فرمودند: « خدا را نشناخت مگر من و علی. مرا نشناخت مگر خدا و علی. علی را نشناخت مگر خدا و من. »

علاوه ی بر این جهل، متاسفانه می بینیم که در معرفی حضرت زهرا خیلی سطحی عمل می کنند. روز ولادت ایشان را اختصاص می دهند به یک جنس خاص یعنی زنان. این رفتار، محدود کردن شخصیت حضرت زهرا به زنان است. یا اینکه می گویند حجاب حضرت زهرا خیلی خوب بود. بعد داستان آن مرد نابینا را در مواجهه با حضرت نقل می کنند. این جریان حقیقت است اما فضیلت حضرت زهرا نیست. بسیاری از نوامیس ما همین خصوصیت را دارند. بسیاری از زنان مسلمان جامعه همین خصوصیت را دارند. اساسا حجاب تکلیف شرع است و واجب است. چیزی را فضیلت شخص گویند که فقط در او باشد. چیزی که اپیدمی شد که دیگر فضیلت شخص نیست.

می گویند حضرت زهرا در شوهر داری فداکار بود. کاری را از شوهرش نمی خواست که در توان او نباشد. این موارد اگر فضیلت باشد برای زنان مسلمان است. لکن فضیلت حضرت زهرا این حرفها نیست.

 

من به چند مورد از حقیقت شناسی حضرت زهرا اشاره می کنم که آب دریا را اگر نتوان چشید، هم به قدر تشنگی باید چشید.

موقعیت حضرت زهرا در نظام خلقت- تکوین

شخصی است به نام ابو هریره که یهودی است و از روی حساب و به قصد و غرض مسلمان شده است. با تمام دشمنی اش با اهل بیت نتوانسته این حدیث را از رسول خدا نقل نکند. قرآن در وصف پیامبر فرموده: « ما ینطق عن الهوی، ان هو الا وحی یوحی » حرف از روی هوی و هوس نمی زند و هر آنچه می گوید وحی است. حضرت فرمودند: « لَما خَلَقَ الله تعالی آدم ابا البَشر و نفخ فیه مِن روحه، اِلتَفَتَ آدم یَمنَة العَرش، فاذا فی النور خَمسَة اَشباح سُجَّدا و رُکَّعا ... »

زمانیکه حضرت حق، آدم ابوالبشر را خلق کرد و در او دمید- یعنی روح را به او متعلَّق و ملحق کرد- آدم حیات پیدا کرد. در این هنگام متوجه سمت راست عرش الهی شد. پنج شبح از جنس نور را در حال سجده و رکوع دید.

قال آدم: هل خَلقتُ اَحَدا مِن طین قَبلی؟ آدم پرسید: خدایا! قبل از من کسی را از گل خلق کردی؟

قال الله: لا یا آدم. خداوند فرمود: نه، من قبل از تو کسی را از گل خلق نکردم.

قال آدم: فمَن هولاء خَمسَة الاشباح الذین اَراهُم فی هیئتی و صورتی؟ آدم پرسید: این پنج شبح که به شکل و صورت من هستند- یعنی شبیه هیکل خارجی من هستند- چه کسانی هستند؟

قال الله: هولاء خَمسَة مِن وُلدِک، لولاهم ما خَلقتُک ... خداوند فرمود: اینان پنج نفر از فرزندان تو هستند که اگر نبودند، تو را هم خلق نمی کردم.

نکته اولی که باید توجه کرد اینست که ماده ی خلقت حضرت آدم گل است اما ماده ی خلقت پنج تن نور است. اینها در ماده هم شبیه هم نیستند. نکته دوم علت آفرینش پنج تن هستند. حقیقت فاطمه ی زهرا اینست که در سبب و علت آفرینش بودن، عِدل رسول خدا است. در رسالت و نبوت اینگونه نیست. عِدل امیرالمومنین در علت آفرینش بودن است. در مسئله ی امامت اینگونه نیست.

سپس خداوند ادامه می دهند: هولاء خَمسَة شَققتُ لَهم خمسة اَسماء مِن اسمائی ... اینان مظهر 5 اسم از اسماء من هستند که از اسم منشق کردم.

نکته سوم اینست که در عرفان بحثی داریم که عالم خلقت، عالم مظهریت اسماء و صفات خداوند است. یعنی هرکدام از موجودات بنابر ظرفیت وجود خود، مظهر یک یا چند اسم از اسماء الهی هستند. اهل بیت، مظهر پنج اسم از اسماء خاص خداوند هستنند.

اینان انسان کامل اند.

سپس فرمود: لولاهم ما خلقت الجنة و النار، و لا العرش و لا الکرسی و لا السماء و لا الارض، و لا الملائکه و لا الانس و لا الجن ... اگر اینان نبودند نه بهشت را خلق می کردم و نه جهنم را، نه عرش و نه کرسی را، نه آسمان و نه زمین را، نه ملائکه نه انسانها و نه اجنه را.

اهل بیت علت آفرینش ما سوی الله هستند. خداوند آفریدگار است و آفرینش ندارد. ماسوای خودش را بواسطه ی اینان خلق کرده است.

هم علت ایجادی هستند و هم علت غایی. بحث در این موضوع مجال خود را می طلبد.

سپس خداوند اینها را معرفی می کند تا هرکس نگوید که ما آن پنج نفر هستیم. فرمود: « فانا المحمود و هذا محمد، من محمود هستم و از اسم خودم برای نفر اول نام محمد را نهادم؛ و انا العالی، فهذا علی. من عالی هستم و از اسم خود، علی را مشتق کردم؛ و انا الفاطر و هذه فاطمه، من فاطر هستم و از اسم خود، فاطمه را مشتق کردم؛ و انا الاحسان و هذا حسن، . من احسان هستم و نام حسن را مشتق کردم؛ و انا المحسن و هذا الحسین، ، من محسن هستم و از این نام، حسین را مشتق کردم. »

خداوند ادامه می دهند: « آلیت بعزتی، ان لا یأتینی احدٌ بمثقال ذرة من خردل من بغض احدهم، الا ادخلهم ناری، و لا ابالی، قسم به عزتم که اگر کسی به میزان خردل - غباری پراکنده ای که در روزنه ای از نور مشاهده می شود- از این خانواده بغضی داشته باشد، او را وارد جهنم می کنم.

سپس خداوند می فرمایند: هولاء صَفوَتی، بِهِم اُنَجّیهِم و بِهِم اهلکهم. فاذا کان لک الیَّ حاجة فبهولاء تَوَسَّل. اینها برگزیدگان من هستند. به سبب محبت اینها سعادتمند و به سبب بغض اینها اهل شقاوت می شوید. پس اگر حاجتی داشتی، بواسطه ی این پنج نفر به من متوسل شو.

در ادامه حدیث پیامبر اکرم فرمودند: « نحن سفینة النجاة، مَن تَعَلّقَ بها نَجی و مَن عاد عنها هلکَ، فمن کان له الی الله حاجة فلیسئل بنا اهل البیت؛ ما کشتی نجات و سعادت مردم هستیم. کسیکه با ما باشد نجات پیدا می کند و کسیکه از ما روی گردان شود، هلاک می شود. اگر کسی حاجتی از خداوند داشتی، از ما اهل بیت بخواه. »

فضیلت حضرت زهرا اینست که در کنار رسول خدا علت آفرینش است. حب و بغض او معیار و ملاک سعادت و شقاوت است. اگر آدم و ابناء او حاجتی از خدا بخواهند باید بواسطه او بخواهند.

من اهل غلو نیستم. می خواهم بگویم که جایگاه فاطمه ی زهرا کجاست. جایگاه او از رسول خدا پایین تر است و کفو و همتای امیرالمؤمنین است. این اعتقاد شیعه ی دوازده امامی است. ولی محوریت اصحاب کساء که این پنج نفر هستند، فاطمه زهرا است. « هم فاطمة و ابوها و بعلها و بنوها، او فاطمه است و پدرش، او فاطمه است و شوهرش، او فاطمه است و فرزندانش.

موقعیت فاطمه زهرا در نظام خلقت- تشریع

امام صادق علیه السلام فرمودند: « و ما تکاملت النبوة لِکل نَبیّ حتی اَقَروا بفَضلِها و مَعرِفتها، نبوت برای هیچ پیامبری شکل نگرفت، مگر اینکه ابتدا به معرفت و شناخت فاطمه زهرا و فضیلت و برتری ایشان اعتراف کرد. » البته حضرت رسول اکرم از این قاعده مستثنی است.

دعای عدیله یک سلسله مباحث اعتقادی دارد که متاسفانه فقط و فقط بر بالین محتضر می خوانند تا راحت تر جان بدهد. در حالیکه این دعای بعنوان یک دوره ی اعتقادات باید همواره خوانده شود.

در فقراتی از این دعا در وصف امام زمان آمده است که: بِیُمنه رُزِقَ الوَری، و به ثَبَتَتِ الارضُ و السّماء؛ به یمن قدوم امام زمان همه روزی می خورند و بواسطه ی او آسمانها و زمین در جای خود قرار می گیرند.

این نشان از مقام ولایت امام زمان است. حضرت زهرا هم این مقام ولایت را دارند. همه بر سر سفره ی ایشان هستند.

این موقعیت فاطمه ی زهراست. روایات از این باب زیاد است اما وقت اقتضاء نمی کند.


زینبیون 69 مددی

fares.ir




برچسب ها: فاطمه س (جلسه 1)، فاطمه س، حضرت فاطمه س، مقامات حضرت زهرا س، شناخت حضرت زهرا س، شناخت فاطمیه، فاطمیه،
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 12 فروردین 1393 توسط حسین شرعیاتی

قالب وبلاگ

Online User