تبلیغات
پایگاه اطلاع رسانی کربلایی حیدر عیسایی - زینب کبری (س)، نائبة الزهراء (س)
پایگاه اطلاع رسانی کربلایی حیدر عیسایی
نه شرقی نه غربی حكومت علوی

سخن گفتن پیرامون ابعاد شخصیت حضرت زینب (س) به دو جهت دشوار است.
1- عظمت شخصیت این بانو مانند مادر بزرگوارش حضرت زهرا (س) است و عقل از درك این عظمت عاجز است، آنچنانکه از درك عظمت لیلة القدر عاجز است.
2- در منابع تاریخی و روایی آنچنان كه شایسته و بایسته است از جزئیات زندگی این بانو سخن به میان نیامده است. به این دلیل که تقریباً تمام دوران حیات ایشان در جوار وجود نورانی آل کساء گذشته و تحت الشعاع آن ذوات بوده است. اگرچه این بانو خود از آن تبار است. با دقت نظر در آنچه كه در اسناد و مدارک باقیست، به عظمت و جلالت شأن ایشان پی می بریم. برای درک بهتر این موضوع ابتدا زندگی حضرت زینب (س) را به اجمال بیان می کنیم.
زندگی نامه
عقیله بنی هاشم زینب کبری سلام الله علیها، سومین فرزند امیرالمؤمنین (ع) و فاطمه زهرا (س) است كه بنابر قول مشهور در روز پنجم ماه جمادی الاولی سال ششم هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشودند. 5 سال اول عمر شریف ایشان تحت سرپرستی و اِشراف جدّ بزرگوارش پیامبر اکرم سپری شد. پس از رحلت رسول خدا، حدود 6 ماه نیز در از درک محضر مادر ارجمندش بهره مند شد. بعد از شهادت مادر، تا حدود 35 سالگی در جوار پدرش امیرالمؤمنین علی (ع) بود. پس از شهادت پدر 10 سال با برادر بزرگترش امام حسن مجتبی (ع) و پس از ایشان 10 سال با امام حسین (ع) مصاحبت داشتند.
بعد از واقعه جانسوز كربلا که منجر به شهادت جانگداز امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان شد، متحمل دوران سخت اسارت شدند و پس از آن سرانجام در غروب روز یكشنبه پانزدهم رجب المرجب سال 62 هجری قمری در سن 56 سالگی دار فانی را وداع گفتند و به جوار اهل بیت عصمت شتافتند. مدفن آن بزرگوار در منطقه زینبیه شهر دمشق از كشور سوریه فعلی است. اگرچه برای حضرت زینب مكانهای دیگری مانند قبرستان بقیع و كشور مصر را ذكر كرده اند ولی دمشق مشهورترین قول است.

ازدواج حضرت زینب در دوران حیات پدر، با جناب عبدالله بن جعفر انجام گرفت. عبدالله برادرزاده ی امیرالمومنین و فرزند شهید بزرگوار، جعفر طیّار است که از ثروتمندان و سخاوتمندان بنام روزگار خویش بوده است. حاصل این ازدواج 4 فرزند پسر و یك دختر بود كه از این میان، دو فرزند پسر ایشان از زمره شهدای كربلا هستند.
حضرت زینب از جهاتی که در ادامه خواهد آمد، شبیه دو برادر معصوم خود می باشد.
شباهتها با حسنین (ع)

1- انتخاب نام توسط خداوند
در روایت آمده است: وقتی زینب متولد شد، حضرت فاطمه او را برای نامگذاری به نزد حضرت علی آورد. ایشان فرمودند که در این زمینه از رسول خدا پیشی نمی گیرم، صبر كنیم تا پیامبر بیایند و نام این نوزاد را معین فرمایند- در آن هنگام رسول خدا در سفر بودند- پیامبر پس از سه روز مراجعت فرمودند. طفل را برای نامگذاری به خدمت ایشان بردند. حضرت فرمودند من هیچگاه از جانب خود این كار را نمی كنم و بر خداوند متعال پیشی نمی گیرم. جبرئیل امین نازل شد و از جانب خداوند فرمود: " سَمّ هذه المولودة زینب، فقد اختار الله لها هذا الاسم" نام این نوزاد را زینب بگذارید كه خداوند این نام را برای او اختیار كرده است.
طبق این نقل، نامگذاری حضرت زینب مانند دو برادر بزرگوارش توسط پیامبر و به انتخاب خداوند صورت گرفت. رسول اكرم بعد از آنكه نام طفل را زینب گذاشتند، فرمودند: به حاضرین و غایبین امت وصیت می کنم كه این دختر را گرامی بدارند و حرمت او را پاس دارند، همانا او به خدیجه كبری شبیه است.

2- حزن و اندوه پیامبر در ملاقات با طفل
نقل است: رسول خدا به خانه دخترشان رفتند و فرمودند دخترم! نوزاد تازه متولد شده را بیاور. فاطمه زهرا (س)، زینب را خدمت پدر آوردند. حضرت او را در بغل گرفت و به سینه فشرد. صورت به صورتش نهاد و سپس با صدای بلند شروع كرد به گریستن کرد، آنچنانكه اشك از چشمان مبارک بر محاسن شریف جاری گشت. فاطمه (س) سؤال كرد: " همَّ بكاك؟ لا اَبكی الله عینك یا اَبَتاه " پدر جان! خدا هیچگاه چشمان شما را گریان نكند، این گریه برای چیست؟
رسول خدا پاسخ دادند: "یا بنتاه! یا فاطمه! انّ هذه البنت مستبتلی ببلایا و ترد علیها مصائب شتّی و رَزایا اَدْهی" دخترم! فاطمه جان! این دختر به بلاهایی گرفتار می آید و با انواع مصیبتها و دشواریهای جانكاه مواجه می شود.
حزن و اندوه رسول خدا در ملاقات با این فرزند همانند حزن حضرت در ملاقات با حسنین (ع) بود.

3- حضرت زینب، فرزند خانه وحی:
پیامبر اکرم آیه 36 سوره مبارکه نور را که نازل شده بود برای مردم قرائت فرمودند: " فی بُیُوتٍ اَذِنَ اللهُ اَنْ تُرفَعَ و یُذْكَرَ فیها اسْمُهُ، یُسَبِّحُ له فیها بِالْغُدُوِّ وَالْاصال " در خانه هایی كه خدا رخصت داده تا قدر و منزلت آن رفعت یابد و نام او در آنجا یاد شود، در آن خانه ها هر بامداد و شامگاه او را نیایش می كنند.
مردی برخاست و عرضه داشت ای رسول خدا! این خانه ها کدامند؟ حضرت فرمودند: "هُم بُُیُوتُ الاَنبیاء" آنها، خانه های پیامبران است. سپس ابوبكر از جای برخاست و در حالیكه به خانه علی و فاطمه سلام الله علیها اشاره می كرد پرسید: ای رسول خدا!  آیا این خانه هم از آن خانه ها است؟ حضرت فرمودند: " نََعَم، مِن اَفضَلِها " آری، این خانه از برترین آن خانه هاست.

4- اجر گریه بر مصائب حضرت زینب:
رسول خدا فرمودند: "یا بَضعَتی و یا قرَّةَ عَیْنی انَّ مَنْ بَكی علیها و علی مَصائبها یَكون له ثوابه كَثواب مَن بكی علی اَخَوَیها" ای پاره تن من و ای نور چشمم، هركس بر این دختر و مصیبتهای او بگرید پاداش كسی را خواهد بود كه بر دو برادرش گریه كند.
مقام و منزلت حضرت زینب:

الف: مقام علمی حضرت زینب (س)
در بیان مقام علمی حضرت زینب دو مورد که یكی تاریخی و دیگری روایی است را بیان می کنم.
1- زمانیكه امیرالمؤمنین بعنوان حاكم جهان اسلام در كوفه بودند، مردان كوفه خدمت حضرت رسیدند و عرض كردند یا علی! اجازه بده تا دخترت زینب برای زنان ما از معارف دین بگوید. به اصرار و درخواست آنان و به اجازه امیرالمؤمنین، حضرت زینب به مدت 4 سال در كوفه كرسی بیان معارف دین برای زنان شهر برقرار کردند. با عنایت به حضور امیرالمومنین و حسنین (ع) در کوفه، وجود چنین جایگاهی حكایت از عظمت علمی این بانو دارد.
2- امام زین العابدین در جریان اسارت به عمه خود فرمودند: "یا عَمّه! و اَنت ِبِحَمْدِ الله عالِمَة غَیْرُ مُعَلِّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیرُ مُفَهِّمَةٍ" عالمه غیر معلمه لقب حضرت زینب است كه امام سجاد بعنوان جانشین پیامبر به ایشان اعطاء فرموده و بدین معناست که علم ایشان اکتسابی نبوده و شعبه ای از علم لدنی است. علمی كه معلّم آن خداوند است و صد البته این تداوم وحی نیست. بلكه مقام الهامات غیبیه است كه برای هركس میسور نیست. برای اهل تحقیق، دستیابی به رفعت مقام علمی حضرت زینب، با مراجعه به خطبه های ایشان در كوفه و شام آسان است.

ب: مقام عبادت و بندگی حضرت زینب (س)
در بیان این مقام نیز به دو مورد بسنده می كنم.
1- شخصیت عبادی و مراتب بندگی حضرت زینب آنچنان بود كه امام حسین (ع) در وداع با خواهر فرمودند: "یا اَختاه! لا تَنْسینی فی نافِلَةِ اللیل" خواهر جان! مرا در نماز شب فراموش نكن.
نماز شب حضرت زینب آنچنان با عظمت بود كه از امام دلربایی كرد و امام خواستند تا ایشان را در این نماز فراموش نکند.
2- حضرت امام سجاد فرمودند: " اِنَّ عَمَّتی زَیْنب كانَتْ تــُؤَدیّ صَلَواتِها مِنْ قیام الفرائض و النَّوافل عند مَسیرِنا مِن الكوفه الی الشام..." همانا عمه ام زینب کبری نمازهای واجب و مستحب خود را در طول مسیر از كوفه به شام ایستاده می خواند. یعنی آن همه سختی، نتوانست زینب را به زانو در آورد بطوری كه در طول مسیر حداقل از مستحبات بگذرد. اینچنین است كه ایشان را نائبة الزهراء می نامند. سپس امام فرمودند: ولی در بعضی از منازل، نشسته نماز می خواند که به جهت گرسنگی و ضعف او بود، زیرا غذایش را میان طفلان تقسیم می كرد. گاه تا سه شب گرسنگی تحمل می كرد تا کودکان سیر شوند. مردمان سنگدل در هر شبانه روز یك قرص نان بیشتر نمی دادند.
در كلام دیگری از امام زین العابدین چنین آمده است که عمه ام در شام عاشورا نیز به محراب عبادت ایستاد و به درگاه خداوند متعال استغاثه كرد. شبی که چشم ما به خواب نرفت.
 



برچسب ها: زینب کبری (س)، نائبة الزهراء (س)، زندگینامه حضرت زینب س، حضرت زینب س، زندگی نامه حضرت زینب (س)، زندگینامه حضرت زینب (س)، زندگی نامه حضرت زینب سلام الله علیها،
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 25 آبان 1394 توسط حسین شرعیاتی

قالب وبلاگ

Online User