تبلیغات
پایگاه اطلاع رسانی کربلایی حیدر عیسایی - مطالب دی 1392
پایگاه اطلاع رسانی کربلایی حیدر عیسایی
نه شرقی نه غربی حكومت علوی

17 ربیع‌الاول، سالروز ولادت رییس مذهب جعفری

ششمین امام شیعیان حضرت‌ امام‌ جعفر صادق‌(ع)‌ رئیس‌ مذهب‌ جعفری‌ در روز 17 ربیع‌الاول‌ سال‌ 83 هجری‌ در شهر مقدس مدینه

به دنیا آمدند، پدر آن بزرگوار حضرت امام باقر(ع) و مادر آن بزرگوار امّ فروه دختر قاسم بن محمد بن أبی بکر بود.

17 ربیع‌الاول در تاریخ اسلام از نظر شیعه روز بسیار مهم و ارزشمندی است که در این روز ولادت حضرت ختمی مرتبت پیامبر مهر و رحمت حضرت محمدبن عبدالله(ص) و فرزند عزیزشان حضرت امام صادق(ع) ششمین امام و پیشوای شیعیان واقع شده است.




برای ادامه مطالعه این قسمت را كلیك كنید
برچسب ها: چرا به امام‌صادق(ع)"شیخ‌الائمه‌"می‌گویند؟،
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 29 دی 1392 توسط حسین شرعیاتی

عزت نفس به معنای داشتن احساس ارزشمندی یا احساس خوبی در مورد خود و یا احساس کارایی یا شایستگی تعریف شده است. این حس از مجموعه افكار، احساسات، عواطف و تجربیات ما در طول زندگی ناشی می شود. می اندیشیم كه فردی با هوش یا كودن هستیم؛ احساس می كنیم كه شخصی منفور یا دوست داشتنی هستیم؛ مورد قبول و اطمینان هستیم یا خیر؟ خود را دوست داریم یا نداریم.

برای رسیدن به عزت نفس بهتر :
پیش از آنكه شروع به بهبود عزت نفس خود نمائید ،ابتدا،به توانایی تغییر آن اعتقاد داشته باشید . لزوما هر تغییری سریع و آسان رخ نمی‌دهد، اما می‌تواند اتفاق بیفتد.

خودداری از انتقاد درونی
اولین گام مهم در بهبود عزت نفس،شروع مبارزه با پیامدهای منفی ندای درونی منتقد است. همه ما گاهی اوقات به مواخذه و انتقاد از خود می پردازیم اما در برخی از افراد شدت این رفتار دایمی و شدید تر است و لذا باعث کاهش شدید عزت نفس در آنها می گردد بنابراین اولین گام برای اصلاح عزت نفس این دسته از افراد آن است که میزان گفتگوهای منفی درونی آنها را کاهش داده و به جای آن نحوه صحیح مقابله با کاستی ها و نقاط ضعف را بیاموزیم.

تمرین پرورش خود
خودداری از انتقاد درونی ، اولین قدم مهم است ،اما كافی نیست . از آنجایی كه بخشی از عزت نفس ما ، به رفتاری كه دیگران در گذشته با ما داشته اند مربوط می شود، دومین قدم به سوی عزت نفس سالم ،آن است كه با خودتان به عنوان یک فرد ارزشمند رفتار كنید.

با پرورش و اهمیت دادن به خود به شیو ه‌ای نشان دهید، كه ارزشمند ، با كفایت، لایق و دوست داشتنی هستید و این چنین با تجارب یا پیامهای منفی گذشته مبارزه كنید .
پرورش خود از بخش های گوناگونی تشكیل می شود که از مراقبت های اولیه نسبت به خود شروع شده و تا تلاش برای کسب موفقیتهایی که باعث افتخار شما می شود ادامه دارد.

اشخاصی كه عزت نفس بالا دارند :
مستقل عمل می‌كنند؛ در مورد مسائلی چون استفاده از وقت، پول، حرفه، لباس و مانند این ها ، خود دست به تصمیم گیری نهایی و انتخاب می زنند. عزت نفس ربطی به استبداد رای و خودكامگی كه امری است منفی ندارد، افرادی كه استبداد رای دارند بدون مشورت با دیگران دست به اقدام می زنند اما افراد عزت مند، نظر خواهی از دیگران را در سرلوحه تصمیمات خود قرار می دهند، ولی تصمیم نهایی را برمبنای اصول خود اتخاذ می‌كنند و دنباله رو دیگران نیستند.

سریع و با اطمینان عمل می كنند.
مسؤولیت پذیر هستند؛ مسئولیت كارهای خویش را خود بر عهده می گیرند. كارهای خود را به گردن دیگران نمی اندازند. وقتی مسئولیت كاری را پذیرفتند با تمام وجود برای به ثمر رساندن آن تلاش می كنند.

به پیشرفت هایشان افتخار می كند؛ هنگامی كه از پیشرفت هایش، تعریفی به میان می‌آید ، با مسرّت تصدیق می كنند و از این بابت احساس رضایتمندی می نمایند و از خداوند به خاطر چنین دست آوردهایی سپاسگزارند.

به چالش های جدید مشتاقانه رو می آورد؛ بدون ترس و دلهره دنبال موقعیت های كاری جدید می رود.
دامنه وسیعی از هیجانات و احساسات را نشان می دهد؛ می تواند قهقهه بزند، بخندد ، فریاد بكشد و گریه كند. به گونه ای ناخود آگاه ، محبتش را بروز می دهد و به طور كلی هیجانات طبیعی خود را ابراز می‌كند، بی آنكه از بروز آنها خجالت بكشد.

هنگام روبه رو شدن با ناكامی ها ، می تواند واكنش های گوناگونی نظیر شكیبایی، خندیدن به خود، بلند حرف زدن و ... از خود نشان دهد و قادر است از آنچه كه موجب ناكامی اش شده ، سخن بگوید.

می تواند خود را محاكمه كند؛ با شجاعت تمام گاهی خود را به محكمه می كشاند و به نقایص و اشتباهات خود اقرار می نماید، بی آنكه احساس ضعف نماید ؛ احساس می‌كند می تواند دیگران را تحت تاثیر قرار دهد و از نفوذی كه بر افراد خانواده و دوستان دارد ، مطمئن است


برچسب ها: چگونه می توانم عزت نفس خود را تقویت کنم؟،
نوشته شده در تاریخ شنبه 28 دی 1392 توسط حسین شرعیاتی




خاتم امامان ما مهدی است؛

پیامبر(ص)، در خطبه روز غدیر درباره خاتمیت حضرت مهدی(ع) می فرمایند: ... آگاه باشید خاتم امامان ما قائم مهدی است؛ بدانید

که او برگزیده و مختار خداوند متعال است.

در روایات متعددی از امام مهدی(ع) به عنوان شبیه ترین مردم به رسول مکرم خدا(ص) یاد شده است. ازجمله در روایاتی که از امام حسن عسکری(ع) نقل شده، می خوانیم: "خدا را سپاس می گویم که مرا از دنیا نبرد تا آنکه جانشینم را به من نشان داد؛ همو که از نظر صورت و سیرت شبیه ترین مردم به رسول خدا(ص) است." در کتابی که با عنوان دو خاتم(ع) ازسوی انتشارات موعود به چاپ رسیده، برخی از شباهت های خاتم رسولان(ص) و خاتم امامان(ع) برشمرده شده است که در اینجا با چند مورد از آنها آشنا می شویم.




ادامه مطلب
برچسب ها: خاتم الاوصیاء(ع) شبیه ترین به خاتم الانبیا(ص)،
نوشته شده در تاریخ شنبه 28 دی 1392 توسط حسین شرعیاتی

علاوه بر قرآن کریم که بارها از رسول خدا(ص) نام برده و او را دارای، خلق عظیم، ، رئِوف و رحیم، ، اسوه حسنه و... معرفی می‌کند، ائمه (ع) هم در باره ویژگی های نبی مکرم اسلام (ص) سخنان ارزنده ای بیان داشته اند.

در این نوشتار با هم مروری کوتاه خواهیم داشت به برخی از سخنان امام علی بن موسی الرضا(ع) درباره شخصیت پیامبر مکرم اسلام (ص). یکی از بیانات امام علی بن موسى الرضا(ع) درباره نام محمد و احترام به شخصیت آن حضرت است. ایشان می فرمایند: اذا سمیتم الولد محمداً فاکرموه و اسعوا له فی المجالس و لا تقبحوا له وجهاً ؛ چون فرزندی را محمد نامگذاری نمودید او را گرامی بدارید و در مجالس برای او جا باز کنید و بصورت زننده و ناهنجار با او مواجه نشوید .(1)



برای ادامه مطالعه این قسمت را كلیك كنید
برچسب ها: توصیف پیامبر اکرم (ص) از زبان امام رضا (ع)، توصیف پیامبر اکرم از زبان امام رضا (ع)،
نوشته شده در تاریخ شنبه 28 دی 1392 توسط حسین شرعیاتی


آقایان سنی میگن اگر عمر حرام زاده بوده پس چرا حضرت علی دخترش را به عقد او در آورده،حال به نقد این مسئله می پردازیم،بنده این مطالب رو از کتاب شیعه شناسی نوشته آقای علی اصغر رضوانی که کتابهای جالبی نوشته اند نقل می کنم.

ازدواج امّ کلثوم با عمر بن خطاب یا خواستگاری از او مورد اختلاف شدید علمای اسلام و مورّخان قرار گرفته است: برخی «امّ کلثوم» را دختر امیر المؤمنین (علیه السلام)ندانسته بلکه ربیه آن حضرت می دانند، عدّه ای ازدواج را در حدّ خواستگاری می دانند، دسته ای ازدواج را ناکام و بدون عروسی دانسته اند، برخی نیز آن را با میل و رغبت امام علی (علیه السلام) و بعضی دیگر آن را با اکراه و تهدید می دانند.
برخی از اهل سنت در بحث امامت به این موضوع استناد کرده و گفته اند: این قضیه از جمله اموری است که دلالت دارد بر این که امام امیر المؤمنین (علیه السلام) از رفتارها و کردارهای خلیفه دوم خشنود بوده و حکومت او را تأیید می کرده که دخترش را به نکاح او در آورده است. همان گونه که «باقلانی» از متکلمان عامه به آن استشهاد کرده است. اکنون به تفصیل این ماجرا می پردازیم.




برای ادامه مطالعه این قسمت را كلیك كنید
برچسب ها: شبهه ام کلثوم و داستان ازدواجش با عمر خطاب،
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 16 دی 1392 توسط حسین شرعیاتی

ازدواج حضرت ام‌کلثوم (سلام الله علیها) با عمر بن خطاب، شبهه‌ای است که برخی اهل سنت با استناداتی تاریخی آن را مطرح می‌کنند اما آیت‌الله میلانی پاسخی مستند و تاریخی به به این شبهه داده‌اند.
شبهاتی در رابطه با ازدواج عمر بن خطاب خلیفه دوم اهل سنت با حضرت ام کلثوم (سلام الله علیها) آخرین فرزند امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) و حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) مطرح شده است که پاسخگویی به آن شبهه امری لازم می‌نماید.

آنا در نظر دارد که این شبهه تاریخی را با استناد به مدارک و اسنادی که آیت‌الله میلانی (ره) از علمای برجسته تشیع جمع‌آوری و در قالب کتاب شریف «ازدواج ام‌کلثوم با عمر» به یادگار گذاشته‌اند، به این شبهه‌ها پاسخ بدهد؛ اینک چکیده‌ای از متن این کتاب شریف جهت استحضار علاقه‌مندان به خاندان عمت طهارت به شرح ذیل منتشر می‌شود:‌


برای ادامه مطالعه این قسمت را كلیك كنید
برچسب ها: آیا عمر خطاب همسر حضرت ام‌کلثوم(سلام الله علیها) است؟،
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 16 دی 1392 توسط حسین شرعیاتی

قالب وبلاگ

Online User