تبلیغات
پایگاه اطلاع رسانی کربلایی حیدر عیسایی - مطالب اسفند 1392
پایگاه اطلاع رسانی کربلایی حیدر عیسایی
نه شرقی نه غربی حكومت علوی


و امّا...
نوروز روزى است كه پیامبر به اصحابش دستور داد تا در مورد خلافت و ولایت مؤمنان با حضرت على علیه‌‏السلام بیعت كنند و در همین نوروز بود كه پیامبر، صل‌‏الله ‏علیه‏‌وآله، على علیه‏‌السلام، را به سوى جنیان فرستاد براى او از آنان بیعت ‏بگیرد. نوروز روزى است كه براى حضرت على بیعت مجدد گرفته شد و نوروز روزى است كه حضرت على علیه‌‏السلام، بر اهل نهروان پیروز شد و ذوالثدیه را كشت و نوروز روزى است كه قائم ما در آن روز ظاهر مى‏‌گردد و بالاخره نوروز روزى است كه قائم ما در این روز بر دجال پیروز مى‏شود و او را بر زباله‏‌دان كوفه آویزان مى‏‌كند و هیچ نوروزى نیست مگر آنكه ما در آن روز توقع ظهور حضرت حجت (عج)، را داریم چرا كه این روز، از روزهاى ما و شیعیان ما است كه عجم (ایرانیان) آنرا گرامى دشته ولى شما آنرا ضایع نمودید ...


در پایان، سال نو را به تمامی شیعیان  تبریك عرض نموده و از خداوند منان والاترین و پاك ترین نعمت ها را برای شما خواستاریم...
از جانبی تطابق عید نوروز با ایام فاطمیه در حالی كه فرزند دلبندشان حضرت ولی عصر (عج) غصه دار عزای مادرشان هستند لذا از خواهران و برادران خود خواستاریم نگهدار حرمت در این ایام باشند...


آخرین مطلب سال 1392
در تاریخ 92/12/29

ساعت 13:35
ولسلام علیكم...

روابط عمومی هیئت عاشقان نینوا (مجمع زینبیون ری)




برچسب ها: حیدر عیسائی، مجمع زینبیون ری، شهرری، هیئت عاشقان نینوا شهرری، عاشقان نینوا ری، هیئت شهرری،
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 29 اسفند 1392 توسط حسین شرعیاتی

ارزشها ی عید نوروز
نوروز روز نو، روز تازه و روز جدیدى است اول فروردین، روز نو سال جدید آغاز مى گردد و كهنگى سال قبل كه با سرما، خستگى و تكرار كارها و روزها همراه بوده، با نوروز به روز نو و سال جدید كه طراوت طبیعت آن را ترو تازه ساخته تبدیل مى گردد. این روز براى بسیارى از ملتها روز عید محسوب مى شود. عید به معنى بازگشت است كه از ریشه «عود» گرفته شده است.
به گفته راغب اصفهانى (۱۴)

عید به معناى بازگشت به وضعیت مطلوب گذشته است و به روزهاى سرور و شادى نیز گفته مى شود.

عید یكى از بزرگترین و مهیج ترین مظاهر حیات اجتماعى یك ملت است.
با ما باشید تا پیرامون عید بیشتر بدانید.


اعیاد چهار نوع است:
اول، اعیاد دینى مانند عید فطر و عید قربان كه مسلمانان جهان این روزها را عید مى گیرند.
دوم، اعیاد مذهبى مانند عید غدیر و عید نیمه شعبان كه شیعیان جشن مى گیرند.
سوم، اعیاد ملى مانند روز آزادى و استقلال برخى از ملتها از چنگ استعمار.
چهارم، عید طبیعى و تكوینى مانند عید نوروز كه در آغاز بهار و سال نو مطرح مى شود.

در اسلام روزهایى به عنوان عید اعلام گردیده است كه مهمترین آنها عبارتند از:
اول شوال (عید فطر)، دهم ذیالحجه (عید قربان)، هیجدهم ذى الحجه (عید غدیر)، بیست و هفت رجب (روز مبعث) و جمعه و تمام این روزها به نوعى بازگشت به خویشتن و احساس مسئولیت و به انگیزه تحول و انقلاب درونى است نه صرف شادى و شادمانى.

بنابراین عید نه جامه رنگارنگ پوشیدن است كه این عید كودكان است. نه شربت و شیرینى و غذاهاى متنوع خوردن است كه این عید شكمبارگان است. نه به سیاحت و تفرج بى محتوى پرداختن است كه این عید ولگردان است. نه بى بندوبارى و هرزگى و عیاشى كردن است كه این عید بوالهوسان است. نه قاه قاه خندیدن و همدیگر را به مسخره گرفتن است كه این عید غافلان است و نه سبزه رویاندن و سفره هفت سین چیدن و آتش بازى كردن است كه این عید خرافه پرستان است.

هیچ كدام از اینها مفهوم عید از دیدگاه اسلام نیست كه عید اسلامى براى موفقیت در راه انجام وظیفه و تطهیر نفس و تصفیه جان از ناپاكی‌ها و تمرین صبر و استقامت و شكستن غرور و خودخواهى است.


و اگر بخواهیم عید نوروز براى ما یك عید واقعى باشد باید به ارزشهاى اسلامى این عید كه در سایه تعالیم اسلامى رنگ دینى پیدا كرده توجه نموده و از ضد ارزشهاى عید كه احیاى ارزشهاى جاهلى و از سنتهاى دوران آتش پرستى است دورى نماییم در این جا مرورى داریم به ارزشها و ضد ارزشهاى عید نوروز.

نظافت و خانه تكانى
از ارزشهاى عید نوروز نظافت و خانه تكانى است كه مردم قبل از رسیدن سال نو تحولى در زندگى خود ایجاد مى كنند و با خرید لباس نو تغییر ظواهر زندگى نشاط خاصى را به زندگى خود مى دهند.

غسل عید

از امام صادق (علیه‌السلام) روایت شده كه فرمود: در نوروز غسل كن و تمیزترین لباسهاى خود را بپوش و به بهترین عطر خود را خوشبو كن و این روز را روزه بگیر. (۱۵)

و به استناد این دستور بسیارى از فقها همچون: مرحوم نائینى، صاحب جواهر، آیت الله حكیم و امام خمینى (رحمت الله علیه) غسل روز عید نوروز را به عنوان یك تكلیف مستحبى و یك دستور اخلاقى و بهداشتى مورد توصیه قرار داده‌‏اند. (۱۶)

نماز عید
شیخ طوسى (رحمت الله علیه) فرموده است: نماز ظهر و عصر روز نوروز را كه خواندى چهار ركعت نماز با دو سلام (دو ركعت دو ركعت) مى خوانى ركعت اول پس از حمد ده بار سوره «قدر» ركعت دوم پس از حمد ده بار سوره «كافرون» ركعت سوم پس از حمد ده بار سوره «توحید» ركعت چهارم پس از حمد ده بار سوره «ناس» و «فلق» (معوذتین). و در پایان نماز سجده شكر بجا آور و در آن دعاكن تا خداوند گناهان ۵۰ ساله ات را ببخشد. (۱۷)

نظافت و لباس تمیز
نظافت و رعایت بهداشت و نیز پوشیدن لباس تمیز و استفاده از عطر و بوى خوش در صورت امكان از وظایف اخلاقى و اجتماعى نوروز است. از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است كه فرمود: «و البس انظف ثیابك و تطیب باطیب طیبك». (۱۸) تمیزترین لباست را بپوش و با بهترین عطرت خود را خوشبوى ساز.

دید و باز دید
یكى از ارزشهاى عید نوروز دیدوبازدید از بستگان، دوستان، همسایگان و بزرگان شهر و روستا است و دیدار جمعى از مصیبت دیدگان در سال گذشته. در این دید و بازدیدها از غمها و مشكلات یكدیگر آشنا مى شوند. چه بسیار كدورت‌هایى كه در این ایام با نگاهى دوباره فرو مى ریزد و به عشق و محبت مبدل مى‌گردد و به قول حافظ:
درخت دوستى بنشان كه كام دل به بار آرد
نهال دشمنى بركن كه رنج بى شمارآرد
در این رابطه امام خمینى (رحمت الله علیه) در یك سفارشى مى فرمودند: در ایام نوروز به مریضخانه ها بروید و احوال اینها را بپرسید. (۱۹)


هدیه و عیدى
هدیه و عیدى دادن از رسوم معمول عیدهاست و در میان مردم معمول بوده است. در روایتى آمده است كه شخصى هدیه اى براى امام على (علیه‌السلام) آورد و عرض كرد: این هدیه به مناسبت نوروز است. حضرت فرمود: «نیروزنا كل یوم»؛ هر روز براى ما نوروز و روز نوى است.
اى خواجه چه جویى ز شب قدر نشانى
هر شب شب قدر است اگر قدر بدانى
آقاى رحیمیان در كتاب سایه آفتاب مى نویسد: در روز عید نوروز به خدمت امام خمینى (رحمت الله علیه) رسیدیم. حضرت امام با نشاطتر از روزهاى گذشته و متبسم و با قباى نو وارد شدند و به افراد حاضر چندبار «مبارك باشد.» گفتند. سپس خودشان سراغ سكه هاى یك ریالى را گرفتند و در كف دست قرار دادند. افراد حاضر نیز بعد از دست بوسى هر كدام چند عدد برداشتند. مشابه این برنامه در نوروز سالهاى دیگر نیز تكرار مى شد.(۲۰)
منتهى در این باب مى بایست از افراط و تفریط و اجحاف و تكلف خوددارى شود و شرایط اقتصادى افراد و جامعه اسلامى باید مورد توجه قرار گیرد.(۲۱)


توجه به قرآن

حضور قرآن به صورت ثابت و گسترده در آداب اجتماعى نوروز به گونه اى كه قرآن این كتاب آسمانى مسلمانان، امروز جزو یكى از اركان سفره عید است و نیز قرائت قرآن و بوسیدن آن در ساعات تحویل سال از جمله آداب سال تحویل است.

دعا
براى روز اول سال، دعا و درخواست خیر وبركت، موفقیت و سعادت و بالاخره تقاضاى تعالى و رشد فضایل انسانى از جمله آداب این روز مقرر گردیده است.

علامه مجلسى (رحمت الله علیه) خواندن این دعا را در نوروز مناسب دانسته است:

«اللهم هذه سنه جدیده و انت ملك قدیم اسإلك خیرها و خیر ما فیها و اعوذبك من شرها و شر ما فیها و استلفیك موونتها و شغلها یا ذالجلال و الاكرام.»


بارالها! این سال جدید است و تو خدایى ازلى و قدیم هستى. خیر این سال و خیر آنچه را در این سال پیش مى‏‌آید، از تو خواستارم و از شر این سال و شرآنچه در این سال پیش خواهد آمد، به تو پناه مى برم...

محدث قمى ـ رضوان الله علیه ـ براى هنگام تحویل و لحظه حلول سال جدید این دعا را از برخى بزرگان نقل كرده است: «یا محول الحول والاحوال حول حالنا الى احسن الحال». (۲۲)


روزه گرفتن
روزه گرفتن در عید نوروز یكى دیگر از دستورهاى اسلامى مطلوب و مستحب در این روز است. امام صادق (علیه السلام) با عبارت «تكون ذلك الیوم صائما» آن را (۲۳) بیان داشته است. امام خمینى (رحمت الله علیه) و سیدمحمدكاظم یزدى و بسیارى از فقهایى كه بركتابهاى آنان حاشیه نوشته اند، روزه گرفتن مستحبى نوروز را مورد سفارش و تإیید قرار داده‌‏اند. (۲۴)

زیارت اهل قبور
رفتن به زیارت اهل قبور در آغازین روزهاى سال نو و نیز برگزارى مراسم تحویل سال در كنار قبور شهدا از دیگر آداب دینى نوروز است. تشرف و حضور در اماكن مقدسه و مشاهد مشرفه و برگزارى مراسم تحویل سال نو در آن مكانها نیز از جمله آداب نوروز مى باشد و بسیارى از ارزشهاى مثبت دیگر.

البته در حواشى این عید باستانى خرافاتى وجود دارد كه باید زدوده شود. همچون مراسم چهارشنبه سورى و آتش افروزى، ترقه بازى، هفت سین، شب نشینى ها و تشكیل جلسات آلوده اى كه بسیارى از مردم به بهانه شبهاى عید در عیش و نوش و بى خبرى به سر مى برند. جلساتى كه در آن پر است از زمینه هاى گناه: اختلاط محرم و نامحرم. آن هم با شرایط مبتذل، پخش موسیقى هاى مبتذل، مسابقه خودنمایى و تفاخر در لباس و زینت، ریخت و پاش و اسرافكارى و بسیارى از ضد ارزشهایى كه در این ایام مطرح مى شود.



برچسب ها: ارزش ها ی عید نوروز، ارزشها ی عید نوروز، اعمال عید نوروز از روایات شیعه، شیعه و عید نوروز، هیئت عاشقان نینوا،
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 29 اسفند 1392 توسط حسین شرعیاتی



دعاى هنگام تحویل سال
یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محول الحول والاحوال حول حالنا ال احسن الحال
اى دگرگون كننده قلبها و دیده‌‏ها! اى تدبیرگر شبان و روزان! اى متحول كننده سالها و حالتها! حالات ما را به نیكوترین حالات تبدیل نما!
این دعا بر چهار نكته اساسى تاكید دارد:
۱- تحول  ۲- محور تحول  ۳- متحول كننده  ۴- هدف تحول


۱-اصل تحول
این دعا به واژه‏هاى مختلفى تحول و دگرگونى را در همه ابعادش مطرح مى‏كند، دگرگونى در قلب و دیده و شب و روز و سال و حوادث جارى در آن و حالات انسانى.

بر طبق این دعا جهان در عین سكون داراى تغییر و تحول عمیقى در درون خویش است و دامنه این تحول آنچنان گسترده است كه از عالم خارج و آفاق گرفته تا عالم درون و انفس را شامل مى‏شود و در واقع لازمه بقاء جهان به تحول و دگرگونى است.

۲- محور تحول (محول)
این دعا علاوه بر اصل تحول و گستردگى آن به محول یعنى متحول شونده هم اشاره مى‏كند، آنگونه كه طبیعت از خواب زمستانى بیدار شده و بیابانها و كوهها لباس سبز رنگ زیبایى مى‏‌پوشد و طراوت و نشاط خاصى مى‏‌یابد و گلهاى رنگارنگ زینت‏‌بخش زمین مى‌‏شوند، گل سرسبد هستى و خلیفة الله یعنى انسان هم باید متحول شود، تحول در همه ابعاد روحى و روانى او اعم از اندیشه، تفكرات، طرز نگرشها و باورها ... صورت پذیرد.

انسان مؤمن همیشه باید به فكر تحول در درون خود باشد و لازمه تكامل یافتن انسان متحول شدن اوست، این دعا بطور ظریفى به دگرگونى طبیعت و دگرگونى حالات انسانى اشاره مى‏كند.


۳- آواى توحید (محول)
در سرتاسر دعا و در هر فقره آن سخن از توحید است، دگرگون كننده قلبها و دیده‏‌ها پشت‏ سر هم در آمدن شب و روز و رقم خوردن حوادث سال و حالات انسانى همه از قدرت و حكمت الهى سرچشمه گرفته است و برخلاف آنان كه براى هریك از این عناوین خدایى قایل بودند به ارباب انواع اعتقاد داشتند، این دعا تاكید مى‏كند كه همه اینها یك خدا دارد و درواقع این دعا از كثرت گرایى به توحید دعوت مى‏‌كند.

۴. هدف تحول (محول الیه)
هدف این تحول عظیم كه از اعماق طبیعت آغاز شده و به حالات انسان رسیده است، اینست كه حالات انسانى به بهترین حالات یعنى قرب الهى تبدیل شود.

احسن حال و قرب الهى هدف این تحول بزرگ است، با این نگرش دعاى مزبور یك نظام آموزشى عقیدتى به معناى كامل است.



برچسب ها: دعاى هنگام تحویل سال، محور دعاى هنگام تحویل سال، محور دعاى تحویل سال، هیئت عاشقان نینوا ری، مجمع زینبیون ری،
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 29 اسفند 1392 توسط حسین شرعیاتی

نوروز از منظر امام صادق علیه السلام :

معلّى می ‏گوید : در صبحگاه نوروز به حضور امام صادق علیه ‏السلام رسیدم . حضرت از من پرسید : معلّى آیا از امروز چیزى می ‏دانى ؟ گفتم : خیر ، لیکن ایرانیان امروز را بزرگ می ‏دارند ، به همدیگر تبریک می ‏گویند . امام فرمود : گرامیداشت امروز به سبب وقایعى است که براى تو بازگو می ‏کنم :


" نوروز " همان روزى است که خداوند از بندگان خود میثاق گرفت که بنده خدا باشند ، براى او شریک قایل نشوند و غیر از خداوند کسى را عبادت نکنند ؛ یعنى روز آزادى است .


" نوروز " همان روزى است که براى اولین مرتبه خورشید طلوع نمود ؛ یعنى روز روشنایى و درخشش است .


" نوروز " روزى است که کشتى نوح بر " جودى " نشست ؛ یعنى روز نجات از عذاب الهى است .


" نوروز " روزى است که حضرت ابراهیم علیه ‏السلام بت ‏ها را شکست ؛ یعنى روز مبارزه با شرک و بت ‏پرستى است .


" نوروز " همان روزى است که جبرئیل امین بر پیامبر صلی ‏الله علیه ‏و ‏آله هبوط نمود ؛ یعنى روز دریافت پیام الهى است .


" نوروز " همان روزى است که رسول ‏الله صلی ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله حضرت على علیه ‏السلام را بر دوش گرفت و بت ‏هاى قریش را از بالاى کعبه به زمین ریخت ؛ یعنى روز پیراستن خانه ‏هاى پاک از آلودگی ‏هاست .


" نوروز " روزى است که پیامبر صلی ‏الله ‏علیه ‏و‏ آله حضرت على علیه ‏السلام را در محل " غدیر خم " به مردم به عنوان امیرمؤمنین معرفى کرد ؛ یعنى روز پیمان با ولایت است .


" نوروز " همان روزى است که قائم آل محمد صلی ‏الله‏ علیه ‏و ‏آله ، حضرت مهدى علیه‏ السلام ، ظهور پیدا می ‏کند و بر دشمنان عدالت پیروز می ‏گردد و حکومت عدل اسلامى تشکیل می ‏دهد .


قال ‏الصادق (ع) : ما من یوم نیروز الا و نحن نتوقع فیه الفرج لانه من ایامنا و ایام شیعتنا ، حفظته العجم و ضیعتموه انتم‏

( بحارالانوار جلد 59 )

امام صادق (ع) فرمودند : نوروز که می ‏آید ما منتظر فرج آل ‏محمد (ص) هستیم ، زیرا نوروز از روزهاى ما و روزهاى شیعیان ما است . شما آن را از دست دادید و پارسیان آن را نگه داشتند .




برچسب ها: نوروز از منظر امام صادق (ع)، نوروز از منظر امام صادق ع، نوروز، امام صادق (ع)، مجمع زینبیون ری، هیئت عاشقان نینوا ری،
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 29 اسفند 1392 توسط حسین شرعیاتی


عید نوروز و آداب آن ‏

مفاتیح‌ الجنان شیخ قمی ، روایتی از معلی بن خنیس را درباره نوروز ذکر کرده است که اعمال این روز و دعای مربوط به آن را همراه دارد . در بحار الانوار مجلسی روایات معلی بن خنیس را به تفصیل آورده است . در آن روایات به فضیلت و برتری این روز نسبت به سایر ایام بسیار پرداخته است و یکی از روایات مفصل معلی بن خنیس ، نوروز را این گونه تجلیل کرده است :

 

نوروز روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی قرار گرفت ، روزی است که جبرئیل بر نبی (ع) نازل شد ، روزی است که رسول اکرم (ص) علی (ع) را بر دوش کشید تا بت‌ های قریش را از بالای کعبه رمی کند ، روزی است که نبی (ع) به وادی جن رفت و از ایشان بیعت گرفت ، روزی است که برای علی (ع) از مردم بیعت گرفت ( غدیر خم ) ، روزی است که قائم آل محمد (عج) ظهور خواهد کرد و روزی است که امام عصر (عج) بر دجال پیروز خواهد شد . ‏

 

و اما روایت خنیس به نقل از امام صادق (ع) در مفاتیح الجنان اینچنین است : فرمود : " چون نوروز شود ، غسل کن و پاکیزه ‌ترین جامه ‌های خود را بپوش و به بهترین بوی ‌های خوش خود را معطر گردان . پس چون از نماز های پیشین و پسین و نافله ‌های آن فارغ شدی ، چهار رکعت نماز بگذار یعنی هر دو رکعت به یک سلام و در رکعت اول بعد از حمد ده مرتبه سوره قدر ( انا انزلناه ) و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قل یا ایها الکافرون و در رکعت سوم بعد از حمد ، ده مرتبه قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق را بخوان و بعد از نماز به سجده شکر برو و این دعا را بخوان : اللهم صل علی ... و بسیار بگو یا ذالجلال و الاکرام . "

 

‏همان‌ طور که مشاهده می‌ شود ، این روز نیز چون اعیاد اسلامی با غسل کردن ، پوشیدن جامه نو و معطر گردیدن به بوی‌ های خوش و روزه داشتن آغاز می شود ، ضمن آنکه نمازی مشابه نماز های سایر اعیاد اسلامی دارد . ‏


نماز عید نوروز ‏

نماز عید نوروز مشتمل است بر قرائت سوره حمد و سوره ‌های قدر ، کافرون ، توحید ، فلق و ناس و بسیار شبیه به نمازی است که ضمن آداب و اعمال روز جمعه و همین طور اعمال روز عید غدیر خم وارد شده است . ‏از آنجا که قرائت سوره قدر در نماز عید نوروز توصیه شده است می توان دریافت که عید نوروز نیز چون دیگر اعیاد اسلامی با نزول برکات و آیات الهی همراه بوده است . تأکید بر قرائت سوره‌ های کافرون ، توحید ، معوذتین نیز می‌ تواند اشاره به درخواست دفع انواع شرور و بدی ‌ها داشته باشد . ‏


دعای عید نوروز ‏

دعای مخصوص عید نوروز با درود و صلوات بر رسول اکرم ( ص) و آل او و اوصیا و همه انبیا و رسولان آغاز می‌ شود . آن‌ گاه با فرستادن درود بر ارواح و اجساد ایشان ادامه می یابد . ‏


در این دعا آمده است :

" هذا الذی فضله و کرمته و شرفته و عظمته خطره "

این فراز با اندکی جابجایی در کلمات در دعای مخصوص ماه مبارک رمضان ، ماه نزول قرآن نیز آمده است . ‏


فراز پایانی دعای مخصوص عید نوروز :

" اللهم ... ما فقدت من شی فلا تفقدنی عونک علیه حتی لا اتکلف مالا احتاج الیه یا ذالجلال و الاکرام "

از آن جهت که در آن سخن از گم شدن و گمشده ها به میان می آید بیش از اندازه قابل توجه است زیرا ؛ عید نوروز همان روزی است که حضرت سلیمان (ع) انگشتری خویش را پس از مدتی پیدا کرده است . ‏


نوروز و سلیمان

در روایات ایرانی آمده است که چون سلیمان بن داوود انگشتر خویش را گم کرد سلطنت از دست او بیرون رفت . اما پس از چهل روز بار دیگر انگشتر خود را باز یافت و پادشاهی و فرماندهی به او بازگشت و مرغان به دور او گرد آمدند ، و ایرانیان گفتند : نوروز آمد .




برچسب ها: عید نوروز و آداب آن ‏، عید نوروز و آداب، آداب عید نوروز، آداب، عید نوروز، هیئت عاشقان نینوا، مجمع زینبیون ری،
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 29 اسفند 1392 توسط حسین شرعیاتی

عید از نظر امام علی (علیه السلام): "هر روزى كه در آن روز، معصیت خدا نشود و گناهى انجام نگیرد، آن روز عید خوانده می شود
جهان: واژه «عید» در اصل از فعل" عاد (عود)" "یعود" است و براى آن معانى مختلفى گفته اند: از جمله «خوى گرفته»، «روز فراهم آمدن قوم» و «هر روز كه در آن، انجمن یا تذكار فضیلتمند یا حادثه بزرگى باشد.»
گویند از آن رو به این نام خوانده شده است كه هر سال شادى نوینى باز آرد. (لغتنامه دهخدا) و در فرهنگ معین در این باره آمده است: عید، روز مباركى است كه در آن مردم جشن مى گیرند و شادى مى كنند و در این روز به همدیگر عیدى مى دهند از قبیل هدیه، پول و خلعت.
عید از منظر امیرالمؤمنین علی (
علیه السلام ):
عید از نظر امام على(سلام الله علیه): "هر روزى كه در آن روز، معصیت خدا نشود و گناهى انجام نگیرد، آن روز عید خوانده می شود «كل یوم لا یعصى الله تعالى فیه فهو یوم عید» و این فرمایش امیرمومنان(ع) اشاره به این موضوع دارد كه روز ترك گناه، روز پیروزى و پاكى و بازگشت به فطرت نخستین است.
از سوید بن عفله نقل شده است كه گفت: در روز عید بر امیرالمومنین(ع) وارد شدم و دیدم كه نزد حضرت نان گندم و خطیفه (نان شیرمال) و ملبنه (حلوا شكرى) است. پس به آن حضرت عرض كردم روز عید و خطیفه؟!
حضرت فرمود: «انما هذا لمن عید من غفرله»؛ این عید كسى است كه آمرزیده شده است.
روایت شده است: چیزى به رسم هدیه نوروزى خدمت امیرالمومنین(ع) تقدیم شد، حضرت پرسید: این چیست؟ عرض كردند: یا امیرالمومنین! امروز نوروز است. فرمود: هر روز را براى ما نوروز سازید.
واژه عید در قرآن:
واژه عید در قرآن فقط یك بار آمده است:
(اللهم انزل علینا مائده من السماء تكون لنا عیدا لاولنا و آخرنا و آیة منك). [1]
خدایا! نازل كن براى ما مائده‏اى از آسمان كه براى اولین و آخرین از ما عید باشد و نشانه‏اى از تو.
در تفسیر این آیه آمده است: عید در لغت از ماده عود به معنى بازگشت است به روزهایى كه مشكلات از قوم و جمعیتى برطرف مى شود و بازگشت به پیروزی ها و راحتى هاى نخستین مى كنند، عید گفته مى شود و در اعیاد اسلامى به مناسبت این كه در پرتو اطاعت یك ماه مبارك رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاكى فطرى نخستین به روح و جان باز مى گردد و آلودگى ها كه برخلاف فطرت است از میان مى رود «عید» گفته شده است و از آنجا كه روز نزول مائده، روز بازگشت به پیروزى و پاكى و ایمان به خدا بوده است؛ حضرت مسیح آن را «عید» نامیده است. [2]

[1]. سوره مائده، آیه 114.
[2]. تفسیر نمونه، ج 5، ص 131.

عید نوروز از منظر امام صادق (
علیه السلام ):

امام صادق(ع) به یكى از اصحابش به نام معلى بن خنیس در باره عید نوروز فرمود: «ان یوم النیروز هوالیوم الذى اخذ فیه النبى(صلی الله علیه و آله) لامیرالمومنین(ع) العهد بغدیرخم... و هوالیوم الذى ظفرفیه باهل النهروان... و هوالیوم الذى یظفرفیه قائمنا اهل البیت» .
نوروز، روزى است كه پیامبراكرم (صلی الله علیه و آله)در غدیرخم براى ولایت امیرالمومنین(ع) از مردم پیمان گرفت؛ روزى است كه آن حضرت برخوارج نهروان پیروز شد و روزى است كه قائم ما اهل بیت(علیهم السلام) ظهور خواهد كرد...



برچسب ها: روایات شیعه در مورد نوروز، شیعه در مورد نوروز، روایات شیعه نوروز، نوروز در روایات شیعه، نوروز در شیعه، شیعه، هیئت عاشقان نینوا ری،
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 29 اسفند 1392 توسط حسین شرعیاتی

براساس آیات قرآن کریم و روایات پیامبر اکرم، اهل بیت بعنوان ثقل اصغر و صراط مستقیم الهی معرفی شده اند که هرکس به آنان متمسک شود، هرگز دچار گمراهی نخواهد شد. و هرکس بر آنان پیشی گیرد و یا پس بماند رستگار نخواهد شد. هرکس با آنان مخالفت کند از مسیر هدایت خارج است و در گمراهی آشکار قدم گذارده و عذاب سخت الهی در انتظار اوست.

اهل بیت مرجع و منبع فیض الهی هستند که معارف عمیق دین خدا و آیات قرآن کریم را برای مردم تبیین می کنند و در یک کلام حجت خداوند بر مردم هستند. چارچوب اعتقادات، اخلاق، رفتار و احکام بر مبنای حقیقت آنان شکل گرفته است. آنچه ایشان انجام دهند حسنه است و آنچه را که دوری کنند سیئه بحساب می آید. هرکس مدعی اقتدای به ایشان است ملزم است که خود را بر محور ولایت و امامت ایشان تطبیق دهد چرا که قول و فعل اهل بیت پیامبر حجت است.




برای ادامه مطالعه این قسمت را كلیك كنید
برچسب ها: حضرت صدیقه (س)، حجت خدا بر معصومین (ع)، حجت خدا بر معصومین، حجت خدا، حجت خدا بر زمین، هیئت عاشقان نینوا ری،
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 25 اسفند 1392 توسط حسین شرعیاتی

وصیت عارف بزرگ آیت الله نخودکی طبق نقل پسرش اینگونه است:
نیست جز تقوی در این ره توشه ای/ نان و حلوا را بنه در گوشه ای
اگر در این راه، تقوی نباشد، ریاضات و مجاهدات را هرگز اثری نیست و جز از خسران، ثمری ندارد و نتیجه ای جز دوری از درگاه حق تعالی نخواهد داشت.
بدان که در تمام عمر خود، تنها یک روز، نماز صبحم قضا شد، پسر بچه ای داشتم شب آن روز از دست رفت. سحرگاه، مرا گفتند که این رنج فقدان را به علت فوت نماز صبح، مستحق شده ای. اینک اگر شبی، تهجدم ترک گردد، صبح آن شب، انتظار بلایی می کشم
.

حضرت علی بن الحسین علیهما السلام فرمایند:
اگر آدمی، یک اربعین به ریاضت پردازد، اما یک نماز صبح از او قضا شود، نتیجه آن اربعین، هباءً منثوراً خواهد گردید
.

اکنون پسرم، تو را به این چیزها وصیت و سفارش می کنم:

اول: آنکه نمازهای یومیه خویش را در اول وقت آنها به جای آوری.

دوم: آنکه در انجام حوائج مردم، هر قدر که می توانی بکوشی و هرگز میندیش که فلان کار بزرگ از من ساخته نیست، زیرا اگر بنده خدا در راه حق، گامی بردارد، خداوند نیز او را یاری خواهد فرمود.

[در این جا عرضه داشتم: پدرجان، گاه هست که سعی در رفع حاجت دیگران، موجب رسوایی آدمی می گردد. فرمودند: چه بهتر که آبروی انسان در راه خدا بر زمین ریخته شود.]

سوم: آنکه سادات را بسیار گرامی و محترم شماری و هر چه داری، در راه ایشان صرف و خرج کنی و از فقر و درویشی در اینکار پروا منمایی. اگر تهیدست گشتی، دیگر تو را وظیفه ای نیست.

چهارم: از تهجد و نماز شب غفلت مکن و تقوی و پرهیز پیشه خود ساز.

پنجم: به آن مقدار تحصیل کن که از قید تقلید وارهی.

در این وقت از خاطرم گذشت که بنابراین لازم است که از مردمان کناره گیرم و در گوشه انزوا نشینم که مصاحبت و معاشرت، آدمی را از ریاضت و عبادت و تحصیل علوم ظاهر و باطن باز می دارد، اما ناگهان پدرم چشم خود بگشودند و فرمودند:

تصور بیهوده مکن، تکلیف و ریاضت تو تنها خدمت به خلق خدا است.

بعد از آن فرمودند:

چون صبحگاه روز یکشنبه کار من پایان یافت، اگر حالت مساعد بود، خودت مرا غسل بده و کفن و دفن مرا مباشرت کن.

همچنین سفارش کردند که مرحوم دکتر شیخ حسن خان عاملی که طبیب معالجشان بود ایشان را به جانب قبله کند و آداب میت را اجرا نماید. و به مرحوم سید مرتضی روئین تن مدیر روزنامه طوس نیز فرمودند:

شما هم صبح یکشنبه بیائید و بعد از فوت من یکساعت بالای سر من قرآن بخوانید.




برچسب ها: توصیه های عرفانی آیت الله نخودکی،
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 6 اسفند 1392 توسط حسین شرعیاتی

جابر ابن عبدالله انصارى گوید:
روزى به همراه مولاى متّقیان، امام على(ع) بودم، شخصى را دیدیم که مشغول نماز است، حضرت به او خطاب کرد و فرمود: آیا معنا و مفهوم نماز را مى‌دانى که چگونه و براى چه مى‌باشد؟
اظهار داشت: آیا براى نماز مفهومى غیر از عبادت هم هست؟
حضرت فرمود: آرى، به حقّ آن کسى که محمّد(ص) را به نبوّت مبعوث گردانید، نماز داراى تأویل و مفهومى است که تمام معناى عبودیّت در آن خواهد بود.
آن شخص عرض کرد: پس مرا تعلیم فرما

امام فرمود: معنا و مفهوم اولین تکبیر آن است که خداوند، سبحان و منزّه است از این که داراى قیام و قعود باشد.
دومین تکبیر یعنى؛ خداوند موصوف به حرکت و سکون نمى‌باشد.
سومین تکبیر یعنى؛ نمى‌توان خداوند را به جسمى تشبیه کرد.
چهارمین تکبیر یعنى؛ چیزى بر خداوند عارض نمى‌شود.
پنجمین تکبیر مفهومش آن است که خداوند، نه محلّ خاصى دارد و نه چیزى در او حلول مى‌کند.
ششمین تکبیر معنایش این است که زوال و انتقال و نیز تغییر و تحوّل براى خداوند مفهومى ندارد.
و هفتمین تکبیر یعنى؛ بدان که خداوند سبحان همچون دیگر اجسام، داراى أبعاد و جوارح نیست.
سپس در ادامه فرمایش خود فرمود:
معناى رکوع آن است که مى‌گویى: خداوندا! من به تو ایمان آورده‌ام و از آن دست بر نمى‌دارم، گرچه گردنم زده شود.
و چون سر از رکوع بر مى‌دارى و مى‌گوئى: «سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ» یعنى؛ خداوندا! تو مرا از عدم به وجود آورده‌اى و من چیزى نبوده و نیستم، پس هستى مطلق تویى.
و هنگامى که سر بر سجده فرود آورى، گویى: خداوندا! مرا از خاک آفریده‌اى؛ و سر بلند کردن از سجده یعنى؛ مرا از خاک خارج گردانده‌اى.
و همین که دومین بار سر بر سجده گذارى یعنى؛ خداوندا! تو مرا در درون خاک بر مى‌گردانى؛
و چون سر بلند کنى گویى: و مرا از درون همین خاک در روز قیامت براى بررسى اعمال خارج مى‌گردانى.
و مفهوم تشهّد، تجدید عهد و میثاق و اعتقاد به وحدانیّت خداوند؛ و نیز شهادت بر نبوّت حضرت رسول و ولایت اهل‌بیت او(ع) مى‌باشد.
و معناى سلام، ترحّم و سلامتى از طرف خداوند بر بنده نمازگزار است، که در واقع ایمنى از عذاب قیامت باشد.

 

پی نوشت :

 مستدرک الوسائل، ج ۴، ص ۱۰۵، ح ۵ /  بحار الانوار:، ج ۸۴، ص ۲۵۳، ح ۳۸٫




برچسب ها: اسرار نماز در کلام امام علی(ع)،
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 4 اسفند 1392 توسط حسین شرعیاتی

قالب وبلاگ

Online User