تبلیغات
پایگاه اطلاع رسانی کربلایی حیدر عیسایی - مطالب تیر 1393
پایگاه اطلاع رسانی کربلایی حیدر عیسایی
نه شرقی نه غربی حكومت علوی



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 17 تیر 1393 توسط حسین شرعیاتی

دكتر مجدى وهبة الشافعى

خطیب و استاد دانشگاه دینی الأزهر با تحقیقات خود به ارقام واعداد جالبی دست پیدا کرده که باعث شگفت همگان شده است. 
با توجه به اینکه تعداد و ارقام در قرآن بی دلیل نبوده و دارای هدف خاصی هست همچون تعداد کلمه یوم (روز) که 365 بار تکرار شده و همانا تعداد روز در یک سال میباشد و یا كلمه شهر(ماه) که در قران 12 بار آمده که همان تعداد ماهها در یک سال میبا
شد و مثالهای زیاد دیگری ...
و با توجه به این معلومات، تحقیقات خود را در این زمینه انجام داده و به این نتایج جالب رسیده ... ***

که کلمه امام دوازده بار آمده و با تعداد امامان شیعه یکی میباشد.
کلمه امام در این آیات میباشد: 
البقره 124

التوبه 12
هود 17
الاسراء 70
الانبیاء 72
القصص 5
الحجر 79
السجدة 24
یس 12 
القصص 41
الفرقان 74
الأحقاف 12
* کلمه شیعه یا مشتقات آن 12بار در قرآن آمده .

* کلمه العصمه (عصمت) که شیعیان اعتقاد دارند که 12 امام (ع) و فاطمه زهرا(س) و حضرت محمد مصطفی (ص) معصومند درقرآن 14بار تکرار شده ؛
در این آیات :
النساء 146
آل عمران 101
النساء 175
المائدة 67
آل عمران 103
یوسف 32
یونس 27
هود (دوکلمه دراین آیه) 43
الأحزاب 17
غافر 33
الممتحنة 10
الحج 78

كلمه الكساء ( یا همان آل ابا ) در قرآن كریم با تمام انواع لفظش ، که به نقل از أم سلمة در کتب اهل سنت (صحیحین) همسر پیامبر که تعداد آنها پنج نفر که شامل نبى محمد (ص) و امام على و فاطمة الزهراء و حسن و حسین علیهم السلام اجمعین ؛ که پنج بار در قرآن آمده :
البقرة 233

البقرة 259
المائدة 89
المؤمنون 14
النساء 5

ما باید افتخارکنیم که شیعه ( اثنى عشرى ) هستیم و کسی یا کسانی در هیچ زمانی قادر به تخریب یا از بین بردن این مکتب بر حق نخواهدبود ...
* چرا در قرآن 
تعداد چشمه هایی که نبى موسى برای شرب قومش بوجود آورد
12 چشمه بود ؟

وهمچنین تعداد 12 ماه (شهر) در قرآن 
و کلمه الأسباط 12 سبط
و النقباء. 12 
و البروج. 12
و الحواریین 12
و كلمه توحید ( لا اله إلا الله )
12 حرف
و ( محمد رسول الله ) 12 حرف
و ( النبی المصطفى ) 12 حرف
و ( الصادق الأمین ) 12 حرف 
*همانا امامان اهل بیت 12 إمامند
و ( أمیر المؤمنین ) 12 حرف
و ( فاطمة الزهراء ) 12 حرف
و ( الحسن والحسین ) 12 حرف
و ( الحسن المجتبى
*همانا امامان اهل بیت 12 إمامند
و ( أمیر المؤمنین ) 12 حرف
و ( فاطمة الزهراء ) 12 حرف
و ( الحسن والحسین ) 12 حرف
و ( الحسن المجتبى ) 12 حرف
و ( الحسین الشهید ) 12 حرف
و ( الإمام السجاد ) 12 حرف
و ( الإمام الباقر ) 12 حرف
و ( الإمام الصادق ) 12 حرف
و ( الإمام الكاظم ) 12حرف
و ( الإمام الرضاء ) 12 حرف
و ( الإمام الجواد ) 12 حرف
و ( الإمام الهادى ) 12 حرف
و ( الحسن العسكرى ) 12حرف
و ( القائم المهدى ) 12 حرف
و ( خلیفة النبیین ) 12 حرف
و ( و خاتم الوصیین ) 12 حرفاً
و ( و هؤلاء العترة ) 12 حرفاً
و ( سادة أهل الجنة) 12 حرفاً
و ( محبهم مؤمن تقى ) 12 حرفاً
و ( عدوهم كافر شقى ) 12 حرف

اکنون به شگفتی آیه تطهیر دقت کنیم : 
( إنما یرید الله لیذهب عنكم الرجس أهل البیت و یطهركم تطهیرا )
این آیه دارای 47حرف میباشد . تعداد حرفهای اسامی زیر :

فاطمة 5 
على 3 
حسن 3 
حسین 4 
على 3 
محمد 4 
جعفر 4 
موسى 4
على 3 
محمد 4 
على 3 
حسن 3 
محمد 4 
در مجموع 47 حرف .




برچسب ها: به شیعه بودن خود ببالید، به شیعه بودن خود ببالید 2، به شیعه بودن خود ببالید 3، به شیعه بودن خود ببالید 4،
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 17 تیر 1393 توسط حسین شرعیاتی

در محضر بهجت عارفان:

برخى گمان مى ‏كنند كه دعا كار پیرزن‏ ها و پیرمردها و عَجَزه (افراد ناتوان و عاجز) است، آن‏ها كه نمى ‏توانند در میدان جنگ و جهاد شمشیر بزنند، ولى معلوم مى‏شود مسأله از این بالاتر است!

در روایت درباره‏ ى شرایط استجابت دعا، آمده است:

«مَنْ دَعا وَ هُوَ لایُحِسُّ سِوَى الاْءِجابَةِ أُسْتُجیبَ لَهُ.» هر كس دعا كند و جز اجابت احساس نكند، دعایش مستجاب مى‏ شود.

گویا حالتى در ما پیدا شده شبیه به یأس از اجابت، كه دعاى ما فقط با زبان و لقلقه‏ ى لسانى است؛ نه دعاى برخاسته از دل مطمئن و امیداور به اجابت. قلب متیقّن و دلِ شكسته‏ اى مى‏خواهد كه دعایش مثل تیر به هدف برسد، به گونه ‏اى كه دعا كنیم و اجابت آن را بفهمیم، و یا حدّاقل به ما وعده‏ ى استجابت بدهند، ولو بعد از چهل سال، هم چنان كه درباره‏ ى حضرت یعقوب ـ علیه‏السّلام ـ ظاهرا دارد.


نوشته شده در تاریخ یکشنبه 15 تیر 1393 توسط حسین شرعیاتی

  

اولین روزی که امام حسین (ع) روزه گرفتند همه اهل بیت در کنار سفره جمع شدند :
پیامبر اکرم (ص) رو به امام حسین فرمودند: حسین جان عزیزم روزه ات را باز کن .
امام حسین فرمودند : جایزه من چه خواهد بود؟

پیامبر فرمودند : نصف محبتم را به کسانی که تو را دوست دارند می بخشم ....




برچسب ها: اولین روزی که امام حسین (ع) روزه گرفتند، اولین روزی که امام حسین (ع) روزه گرفتند 2، اولین روزی که امام حسین (ع) روزه، روزی که امام حسین (ع) روزه گرفتند،
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 15 تیر 1393 توسط حسین شرعیاتی

قرض دادن یکی از اعمال پسندیده در دین اسلام به شمار می رود؛ در اینباره پیامبر اکرم (ص) و معصومین احادیثی را نقل کرده اند که در زیر برخی از آن ها را می خوانید:

1- پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم :

مَنْ أَقْرَضَ مَلْهوفا فَأَحْسَنَ طِلْبَتَهُ اسْتَأْنَفَ الْعَمَلَ وَ أَعْطاهُ اللّه بِكُلِّ دِرْهَمٍ أَلْفَ قِنْطارٍ مِنَ الْجَنَّةِ؛

هر كس به گرفتار و درمانده اى قرض بدهد و در پس گرفتن آن خوشرفتارى كند [گناهانش پاك شده] اعمالش را دوباره شروع مى كند و خداوند در برابر هر درهم، هزار قنطار (ثروتى فراوان) در بهشت به او عطا كند.

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص 289

2- پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم :

مَنِ احْتاجَ إِلَیْهِ أَخوهُ الْمُسْلِمُ فى قَرْضٍ وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلَیْهِ فَلَمْ یَفْعَلْ حَرَّمَ اللّه عَلَیْهِ ریحَ الْجَنَّةِ؛

كسى كه برادر مسلمانش در قرضى به او نیاز پیدا كند و او بتواند قرض بدهد و چنین نكند، خداوند بوى بهشت را بر او حرام مى كند.

امالى (صدوق) ص 430 - من لا یحضر الفقیه ج4 ، ص15

3- پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم :

كَما لا یَحِلُ لِغَریمِكَ أَنْ یَمْطُلَكَ و َهُوَ مُؤْسِر ٌفَكَذلِكَ لا یَحِلُّ لَكَ أَنْ تَعْسِرَهُ إِذا عَلِمْتَ أَنَّهُ مُعْسِرٌ؛

همانطور كه براى آن كسى كه از تو قرض گرفته جایز نیست كه اداء آن را به تأخیر بیندازد، پس براى تو هم جایز نخواهد بود كه با این كه مى دانى او تنگدست است از او مطالبه كنى.

تهذیب الأحكام (تحقیق خرسان) ج‏6، ص 193 ، ح418 - مجموعه ورام ج2 ، ص265

4- امام رضا علیه السلام :

اِعْلَمْ أَنَّه مَنِ اسْتَدانَ دَیْنا وَ نَوى قَضاءَهُ، فَهُوَ فى أَمانِ اللّه حَتّى یَقْضیَهُ، فَإنْ لَمْ یَنْوِ قَضاءَهُ فَهُوَ سارِقٌ؛

كسى كه قرض بگیرد در صورتى كه تصمیم داشته باشد آن را پس دهد در امان خداست تا آن را اداء كند ولى اگر تصمیم نداشته باشد آن را به صاحبش برگرداند، دزد محسوب مى شود.

فقه الرضا ص 268



برچسب ها: بوی بهشت بر چه کسی حرام می شود؟، بوی بهشت بر چه کسی حرام می شود؟ 2، بوی بهشت بر چه کسی حرام می شود؟ 3، بوی بهشت بر چه کسی، بوی بهشت، بوی بهشت بر چه کسی حرام،
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 15 تیر 1393 توسط حسین شرعیاتی

برای  ذکر و فرستادن صلوات در روایات اهل بیت (ع) آثار فراوانی نقل شده و آن را عامل نابودی و انهدام گناهان و ذخیره ای برای آخرت بر شمرده اند.


در باره جایگاه رفیع صلوات بر محمد و آل محمد (ص) روایات گوناگونی نقل شده، اما این صلوات در ماه رمضان آثاری مضاعف دارد. رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) ضمن خطبه اى که در فضیلت ماه رمضان خواند، فرمود: هر که در این ماه ، بر من صلوات فرستد، حق تعالى ترازوى اعمال او را سنگین مى کند، در روزى که ترازوهاى اعمال سبک باشد.

برآورده شدن صد حاجت دنیوی و سی حاجت اخروی
درباره سیره رفتاری امام رضا(ع) نسبت به صلوات روایات متعددی ذکر شده است. از جمله راوى مى گوید: از امام رضا علیه السلام شنیدم که فرمود: کسى که پس از نماز صبح یا نماز مغرب پیش از آن که برخیزد یا با کسى صحبت کند، بگوید : ان الله و ملائکته یصلون على النبى یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما. اللهم صل على محمد النبى و ذریته خداوند صد حاجت او را برآورده مى سازد. هفتاد حاجت در دنیا و سى حاجت در آخرت . عرض کرد مراد از صلوات خدا و صلوات فرشتگان و صلوات مومنین چیست ؟ فرمودند: مراد از صلوات فرستادن خدا، نزول رحمت است بر او. و منظور از صلوات فرستادن فرشتگان ، این است که آنها پیامبر صلى الله علیه و آله را مدح و ثنا مى گویند. و معنى صلوات فرستادن مومنین دعاى آنان براى پیامبر صلى الله علیه و آله است.(1)

خیر در دنیا و آخرت
امام رضا (ع) همچنین فرمود: یکى از اسرار آل محمد در صلوات بر پیامبر و آل او، این صلوات است: اللهم صل على محمد و آل محمد فى الاولین . و صل على محمد و آل محمد فى الآخرین . و صل على محمد و آل محمد فى الملاء الاعلى . و صل على محمد و آل محمد فى المرسلین . اللهم اعط الوسیلة و الشرف و الفضیلة و الدرجة الکبیرة . اللهم انى آمنت بمحمد و لم اره فلا تحرمنى یوم القیام رویته و ارزقنى صحبته و توفنى على ملته و اسقنى من حوضه مشربا رویا سائغا هنئا لا اظما بعده ابدا انک على کل شى ء قدیر اللهم کما آمنت بمحمد و لم اره فعرفنى فى الجنان وجهه اللهم بلغ روح محمد عنى تحیة کثیرة و سلاما همانا کسى که سه بار در بامداد و سه بار در شب با این ذکر صلوات بفرستد، گناهانش از بین رفته و خطاهایش ‍ محو مى گردد؛ سرورش دوام یافته و دعایش مستجاب مى گردد به آرزوى خود رسیده و رزقش زیاد مى گردد، در مقابل دشمنش یارى گردیده ، اسباب همه خیرها برایش مهیا شده و از دوستان پیامبرش در بهشتهاى اعلى قرار داده مى شود.(2)

سیره امام رضا (ع) درباره صلوات
امام رضا علیه السلام نه تنها در زمینه گفتاری به مناسبت های مختلف از آثار صلوات یاد کرده و فرمود: هر کس نتواند کفاره گناهانش را بپردازد باید بر محمد و آلش درود فراوان بفرستد چه آن گناهان را منهدم مى سازد.(3)؛ بلکه در سیره عملی هم خود به این توصیه ها عمل می نمود و بر محمد و آل محمد درود می فرستاد..
در برخی روایت آمده است که امام رضا علیه السلام هنگام صبح پس از نماز و پس از سلام ، در جایگاه نماز مى نشست و به تسبیح و حمد و تکبیر و تهلیل خدا مشغول مى شد، و به پیامبر و آل او صلوات مى فرستاد تا این که خورشید طلوع مى کرد.(4)

همچنین در این زمینه رجاء بن ابى ضحاک مى گوید: امام رضا علیه السلام دعاهایش را با صلوات فرستادن بر محمد و خاندان او شروع مى کرد، و در نماز و غیر آن زیاد صلوات مى فرستاد.(5)


پی نوشت ها:
1.- ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ، ص 335
2.همان
3. مصابیح الدجى 412
4. بحارالانوار، ج 49، ص ص 92. سیره رضوى ؛ ص 20 – 19
5. عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 194، ح 5.



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 15 تیر 1393 توسط حسین شرعیاتی

آقا میرزا جواد آقا ملکی می گوید که سه کار است که شیعه باید هر روز آن را انجام دهد که این سه کار خواندن دعای عهد، خواندن و هدیه کردن سه بار توحید به امام زمان(عج) و همچنین خواندن دعای فرج(اللهم عرفنی بنفسک) است.


برچسب ها: سه کاری که شیعه باید هر روز برای امامش انجام دهد، سه کاری که شیعه باید هر روز برای امامش انجام دهد 2، سه کاری که شیعه باید هر روز برای امامش انجام دهد 3، سه کاری که شیعه باید هر روز برای امامش، کاری که شیعه باید هر روز برای امامش انجام دهد، کاری که شیعه،
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 15 تیر 1393 توسط حسین شرعیاتی

*امام صادق علیه السلام می فرمایند: اولین اصل این است که حقوقی که خداوند به گردن ما قرار داده است را انسان به بهترین وجه انجام دهد. واجبات و فرایض خداوند را به بهترین صورت انجام دهیم و رأس این واجبات نماز است.

* حضرت امام حسین علیه السلام یک شب فرصت گرفتند که به عبادت بپردازند و نماز بخوانند اگر کسی نماز نمی خواند، باید نسبت به محبتش به اباعبدلله الحسین علیه السلام تجدید نظر کند. برای آبادی دنیا و آخرتت باید نمازت را بخوانی. اگر کسی اهل نماز اول وقت باشد، دنیایش خیلی زیبا آباد می شود.

* توجه نسبت به نماز گرفتاری هایتان را بر طرف می کند. موانع سر راهتان را کنار می زند. کار را راه می اندازد.

* بالاترین عشق بازی ها در همین نماز است. اگر کسی نسبت به نماز سهل انگاری بکند، برکت از عمرش می رود. برکت از رزق و روزی اش می رود، اگر کسی در نماز سهل انگاری بکند، کارهای خیر دیگرش هم پذیرفته نیست. خدا نور را از چهره این آدم می گیرد. مجبور است مانند آدم هایی که می خواهند با جراحی خودشان را زیبا کنند، اینجوری خودش را زیبا کنند.


* حقوقی خداوند بر گردن ما دارد، این حقوق را انجام دهیم، و بدانید نمازی را که ما داریم می گوییم، این نماز هیچ به خداوندی خدا نمی افزاید، من هستم که از رهگذر این نماز به خیلی از جاها می رسم. و اگر تارک نماز باشم، از رهگذر ترک این نماز من هستم که ضرر می کنم نه خدا. خدا ضرر نمی کند. سود و زیان این نماز مستقیم متوجه من است.


* جوان برای نماز وقت بگذار، دنیا و آخرتت آباد می شود، و اگر نسبت به این نماز بی توجه باشی، دنیا و آخرت کُمِیتِ انسان لنگ می زند.




برچسب ها: نماز اول وقت به زندگی ات برکت می دهد، نماز اول وقت به زندگی ات برکت می دهد 2، نماز اول وقت، برکت نماز اول وقت به زندگی، برکت نماز اول وقت،
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 15 تیر 1393 توسط حسین شرعیاتی





نوشته شده در تاریخ یکشنبه 8 تیر 1393 توسط حسین شرعیاتی

در این باره نقل شده است که چون امام رضا (ع) به قصر حمید بن قحطبه فرود آمدند، لباس خود را درآورده و آن را به حمید دادند. پس حمید آن را گرفته و به خدمتکار خویش داد تا آن را بشوید. پس اندک زمانی سپری نشد که آن خدمتکار بازگشت در حالی که کاغذی در دست داشت که آن را به حمید داده و گفت: آن را در جیب لباس حضرت ابی الحسن (ع) یافته اند.
حمید گوید: پس آن را به حضرت داده و عرض کردم: فدایت گردم؛ خدمتکارم در جیب لباس شما کاغذی یافته، آن چیست؟
حضرت فرمودند: ای حمید؛ این کاغذ حرزی می باشد که هیچ گاه آن را از خود دور و جدا نمی سازم.
حمید گوید: عرض کردم: سرورم چنانچه مرا نیز به داشتن این حرز آگاه نمایید لطف و شفقت خویش را در حق من به کمال رسانده اید. پس آن حضرت بیان داشتند: هر کس این حرز را به همراه خود نگاه دارد، هر آینه بلا از او دفع می شود و محافظت کننده ی او در مقابل وسوسه ها و شَرِ شیطان رجیم خواهد بود و آن بدین قرار است:

بِسمِ اللهِ الرَحمن الرَحیم

بِسمِ اللهِ إِنِّی أَعُوذُ بِالرَّحمنِ مِنکَ إن کُنتَ تَقِیّاً أو غَیرَ تَقِیٍّ. أخَذتُ بِالله السَّمیعِ البَصیرِ. عَلی سَمعِکَ وَ بَصَرِکَ لاسُلطانِ لَکَ عَلَیَّ وَلا عَلی سَمعِی وَ لا عَلی بَصَرِی وَ لا عَلی شَعِری وَ لا عَلی بَشَرِی وَ لا عَلی لَحمِی وَ لا عَلی دَمِی وَ لا عَلی مُخِّی وَ لا عَلی عَصَبِی وَ لا عَلی عِظامِی وَ لا عَلی مَالِی وَ لا عَلی ما رَزَقَنِی رَبِّی سَتَرتُ بَینی وَ بَینَکَ بِسِترِ النَّبُّوَة الَّذی استَتَرَ أَنبیاء اللهِ بِهِ مِن سَطَواتِ الجبابِرَةِ وَ الفَرَاعِنَةِ، جَبرَئیلُ عَن یَمینی وَ مِیکائِیلُ عَن یَساری وَ إِسرافیلُ عَن وَرائی مُحَمَدٌ صَلَی اللهُ عَلَیه وَ آلِهِ أَمامی وَ اللهُ مُطَّلِعَ عَلَیَّ یَمنَعُکَ مِنِّی وَ یَمنَعُ الشَّیطانَ مِنِّی. اَللهُمَّ لایَغلِبُ جَهلُهُ أَنَاتَکَ أَن یَستَفِزَّنِی وَ یَستَخفَّنی، اَللهُمَ إِلَیکَ التَجَأَتُ، اَللهُمَّ إِلَیکَ التَجَأَتُ، اَللهُمَّ إِلَیکَ التَجَأَتُ.

                             به نام خداوند بخشنده مهربان

به نام خدا پناه می برم به خدای بخشنده از تو، چه پرهیزگاری چه غیرپرهیزگار.

فرو گرفتم به مدد خدای شنوا و بینا بر گوش تو و چشم تو، تو هیچ قدرتی بر من نداری و نه بر گوش من و نه بر چشم من و نه بر موی من و نه بر پوست من و نه بر خون من و نه بر گوشت من و نه بر مغز من و نه بر پی من و نه بر استخوان های من و نه بر مال من و نه بر چیزی که روزی نموده مرا پروردگار من.

پرده قرار دادم میان خود و تو، به پرده پیغمبری که، پنهان شدند پیغمبران خدا به سبب آن از حمله های جباران و فرعونان.

جبرئیل از جانب راست من و میکائیل از جانب چپ من و اسرافیل از پشت سر من و محمد که رحمت خدا باد بر او و آل او پیش روی من اند و خدا آگاه است بر من، تو و شیطان را از من باز می دارد. خداوندا غلبه نمی کند نادانی او، بر حلم تو که مرا ذلیل و خفیف گرداند.

خداوندا به تو پناه می آورم، خداوندا به تو پناه می آورم، خداوندا به تو پناه می آورم.

 

پی نوشت ها:

1- سید بن طاوس. مهج الدعوات: 33.

2- قربانی. هزار و یک حدیث رضوی، ج1: 454.




برچسب ها: حرزی برای در امان ماندن از بلاهای دنیوی، حرزی برای در امان ماندن، حرزی، حرزی امام رضا (ع)،
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 3 تیر 1393 توسط حسین شرعیاتی


حجامت اصطلاحا به روشی ازخونگیری اطلاق می شود که جهت درمان بعضی ازبیماریها بکار می رود و دارای سابقه تاریخی هفت هزارساله می باشد و به عنوان یک سنت الهی درروایات وسیره پیامبران وائمه اطهار(ع) مطرح گردیده است و درطب سنتی به عنوان رکن درمان به حساب می آید، اما جالب است بدانید که این عمل دارای آثار سودبخش فراوانی می باشد.

در این باره از حضرت محمد(ص) روایت شده است که ایشان بیان داشته اند: عَلَیکُم بِالحِجامَةِ فی جَوزَةِ القَمَحدُوَةِ؛ فَإِنَّهُ دَواءٌ مِنِ اثنَینِ وسَبعینَ داءً ، وخَمسَةِ أدواءٍ مِنَ الجُنونِ، وَالجُذامِ، وَالبَرَصِ، ووَجَعِ الأَضراسِ؛ بر شما باد حجامت در استخوان پسِ سر ؛ چرا که درمان ٧٢ بیمارى است و درمان پنج بیمارى، از جمله : دیوانگى، جذام، پیسى و دندان درد است،(1) و نیز می فرمایند: هر کس در روز سه شنبه هفدهم یا نوزدهم یا بیست و یکم ماه حجامت کند ، این حجامت براى وىْ شفاى همه دردهاى سال خواهد بود و افزون بر آن، شفاى سرْدرد، دندانْ درد، دیوانگى، جذام و پیسى نیز خواهد بود.(2)

همچنین امام رضا (علیه السلام) فرموده اند: حجامتى که میان شانه ها صورت مى گیرد، در بهبود ضربان قلب ناشى از شکمْ پُرى و حرارت، سودمند است. آن حجامتى که در ساق پا صورت پذیرد، ممکن است از کلیه، مثانه و زِهدان بکاهد و خون قاعدگى را به جریان اندازد. تنها مشکلى که دارد، این است که تن را ضعیف مى کند و ممکن است از آن شبْ کورى شدیدى بر شخص عارض گردد. با این همه، براى کسانى که جوش و کورَک دارند، سودمند است،(3) و نیز از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که مردى در حضور ایشان از خارش (کَهیر)، اظهار ناراحتى نمود. پس امام (علیه السلام) فرمودند: «سه بار در هر دو پا، در فاصله میان پىِ پا و استخوان قوزک، حجامت کن» .

آن مرد، این کار را انجام داد و خارش بدن وى از میان رفت. (4)(5)

البته باید دانست حجامت پیشگیرانه خطرآفرین نیست وبه منظورپیشگیری ازبیماریها می توان هرسال حداقل درفصل بهار حجامت کرد وحداقل فاصله زمانی برای حجامت ازیک ماه شروع می شود تا چهل روز فاصله و نیزدرموردافرادزیرنبایدحجامت کرد:

- افرادی که باتعریف طب اسلامی وطب سنتی دچارغلبه شدید بلغم هستند؛

-کودکان ازبدو تولد تا چهار ماهگی؛

-زنان باردار تا ماه چهارم بارداری؛

-زنان درمدت ایام عادت ماهیانه؛

-افراددارای کمبود پلاکت خون؛

-افرادی که دچار فشار خون مقطعی بالاهستند.

 

پی نوشت ها:

1- هندی. کنز العمّال، ج 10: 14.

2- شیخ صدوق. خصال: 385.

3- علامه مجلسی. بحار الأنوار، ج 62 : 318.

4- طبرسی. مکارم الأخلاق، ج 1:  176.

5-محمّدى رى شهرى. دانشنامه احادیث پزشکی، ج1 :487.



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 3 تیر 1393 توسط حسین شرعیاتی

در این باره از حضرت محمد (ص) روایت شده است: هر کس پنج نماز واجب را بجا آورد، خداوند گناهان میان دو نماز را که از او سرزده می پوشاند و می آمرزد و چنین شخصی مانند کسی است که بر درب خانه اش رودی جاری است و همه روزه پنج بار در آن خود را شستشو می دهد، در نتیجه گناهی بر او باقی نمی ماند، مگر گناهانی که باعث هلاکت انسان می گردد همچون: انکار رسالت، انکار امامت، ظلم به برادران مومن و...، و همچنین از امام صادق (ع) نقل گردیده: هر کس دو رکعت نماز بخواند، در حالی که بداند چه می گوید (حضور قلب داشته باشد) در حالی از نماز فارغ می شود که بین او و پروردگارش گناهی نبوده مگر آن که آمرزیده شده باشد.

علاوه بر این از حضرت محمد (ص) نقل شده است که ایشان فرموده اند: شیطانی تا زمانی از انسان بیمناک است که نمازهای پنج گانه اش را در وقت خود بجا می آورد و چون آن را در وقت خود ترک کرد و به تاخیر انداخت و یا بجا نیاورد، شیطان گستاخ شده و بر وی غلبه نموده و او را در گناهان بزرگ فرو می افکند.

 

پی نوشت ها:

1- نوری طبرسی. مستدرک الوسائل، ج 3: 16.

2- شیخ حرعاملی. وسائل الشیعه، ج 4: 111؛ ج 5: 475.

3- آسوده. هشدارهای غیبی: 462، 464، 466.



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 3 تیر 1393 توسط حسین شرعیاتی

از محمد بن مسلم، از امام باقر(ع)، فرمود: 
هر مذهبى شما را با خود نكشاند، به خدا شیعه ما نیست جز كسى كه اطاعت خدا عز و جل كند. 
رسول خدا (ص) در سخنرانى حجة الوداعش فرمود: 
آیا مردم، به خدا هیچ چیزى نیست كه شما را به بهشت نزدیك و از دوزخ دور كند جز آنكه به شما فرمان دادم بدان، و هیچ چیزى نیست كه شما را به دوزخ نزدیك و از بهشت دور كند جز آنكه شما را از آن نهى كردم، هلا روح الامین در دلم افكند كه هیچ دم زنى نمیرد تا روزى خود را كاملا بگیرد، از خدا بپرهیزید و در جستن روزى آرامى كنید و اگر روزى یكى از شما دیرتر رسد او را وادار نسازد كه از راه نامشروعش بجوید، زیرا آنچه نزد خدا است جز به طاعت او دریافت نشود. 

جابر، از  قول امام باقر (ع) گوید: به من فرمود: 
اى جابر، آیا كسى كه خود را به شیعه بندد همینش بس باشد كه دوستى ما خاندان را دارد، به خدا شیعه ما نباشد جز كسى كه از خدا پرهیزد و او را فرمان برد، شیعه‏ هاى ما شناخته نمى ‏شوند جز به نشانه تواضع و خشوع و امانت‏دارى و كثرت یاد خدا و روزه و نماز و نیكى كردن به پدر و مادر و وارسى حال همسایگان از درویشان و مستمندان و بدهكاران و یتیمان و راستگوئى و خواندن قرآن و نگه داشتن زبان از مردم جز به ذكر خیر و آنها امین عشائر خودند در هر چیز. 
جابر گوید: من گفتم: یا ابن رسول الله، امروزه ما كسى را بدینسان نشناسیم، 
فرمود: اى جابر، مبادا روشهاى مردم تو را به این عقیده كشند كه براى مرد همین بس باشد كه گوید: من على را دوست دارم و پیرو اویم و سپس با این گفته زبانى فعال نباشد، اگر گوید: 
من رسول خدا (ص) را دوست دارم و رسول خدا (ص) بهتر از على (ع) است و سپس پیروى از شیوه او نكند و به روش او كار نكند دوستى او براى وى سودى ندهد، از خدا بپرهیز و براى خدا كار كنید، به راستى میان خدا و كسى خویشى نیست، دوست‏ ترین بنده ‏ها نزد خدا عز و جل و ارجمندترین ‏شان نزد او با تقواتر و مطیع‏تر آنها است نسبت به او، اى جابر، به خدا نتوان نزدیك شد به خداوند تبارك و تعالى جز به اطاعت، با ما برات آزادى از دوزخ نیست و احدى را بر خدا حجتى نیست، هر كه مطیع خدا است، دوست ما است و هر كه نافرمان خدا است دشمن ما است، نتوان به ولایت ما رسید جز با عمل و ورع.
 
از هشام بن حكم، از امام صادق (ع)، فرمود: 
چون روز قیامت شود، یك دسته مردم برخیزند و پشت در بهشت در آیند و آن را بكوبند، به آنها گویند: شما كیانید؟ گویند: 
ما اهل صبریم، گویند: بر چه صبر كردید؟ گویند: بر طاعت خدا و از نافرمانى خدا، پس خدا عز و جل گوید: راست گویند، آنان را به بهشت برید و این است معنى قول خدا عز و جل (۱۰ سوره زمر): 
«همانا پرداخت شود به صابران مزدشان بى‏ حساب». 

أمیر المؤمنین (ع) بارها مى‏ فرمود: 
با وجود تقوى كمبود عمل نیست، چگونه عمل پذیرفته كم است. 


پی نوشت:
أصول الكافی / ترجمه كمره‏اى، ج‏۴، ص230.



برچسب ها: شیعیان چگونه شناخته می شوند، شیعیان چگونه شناخته می شوند 2، شیعیان چگونه شناخته، شیعیان، شیعیان شناخته می شوند،
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 3 تیر 1393 توسط حسین شرعیاتی

قالب وبلاگ

Online User