تبلیغات
پایگاه اطلاع رسانی کربلایی حیدر عیسایی - مطالب مرداد 1393
پایگاه اطلاع رسانی کربلایی حیدر عیسایی
نه شرقی نه غربی حكومت علوی

حالات زمان مرگ در قرآن

حالات زمان مرگ در قرآن

 توصیفی که قرآن و آموزه‌های وحیانی درباره مرگ و حقیقت آن به دست می‌دهد به این معنا است که رستاخیز و حسابرسی، به عنوان فرآیندی طبیعی تحقق خواهد یافت. 
مرگ مهم ترین دغدغه انسانی است؛ زیرا با هر زندگی مرگی زاده می شود و هر چیزی كه نام زندگی دارد مرگ را هم آغوش خود دارد. از این روست كه مفهوم زندگی و مرگ به هم وابسته اند و هر جایی كه زندگی وجود دارد مرگ نه در كنار و بیرون آن بلكه در درون آن در انتظار دمی است تا بتواند چیرگی خویش را بنمایاند و خود را نشان دهد.
 
همان اندازه كه مفهوم زندگی برای انسان روشن و آشكار است به همان میزان مرگ در تاریكی و ابهام قرار دارد. به همان اندازه كه زندگی، ظاهر و هویداست مرگ در باطن و نهان است. این گونه است كه نام مرگ و مفهوم و معنای آن مردمان را به هراس می اندازد و دلهره را در جانشان فرو می افكند.


برای ادامه مطالعه کلیک کنید
برچسب ها: حالات زمان مرگ در قرآن، حالات زمان مرگ در قرآن 2، حالات زمان مرگ در قرآن 3، حالات زمان مرگ در قرآن 4، حالات زمان مرگ در قرآن2، حالات زمان مرگ در قرآن1،
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 29 مرداد 1393 توسط حسین شرعیاتی

بــه هـــوای حــــــــرمـــــش مــیــگــذرد ایــامــم

كـوه دردم كـه كـنـد نـام حــــــســــیـــــن آرامـم....

si4iFgL_535.jpg



برچسب ها: تك بیتی برای محرم،
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 29 مرداد 1393 توسط حسین شرعیاتی

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 29 مرداد 1393 توسط حسین شرعیاتی

نوشته شده در تاریخ جمعه 3 مرداد 1393 توسط حسین شرعیاتی

نوشته شده در تاریخ جمعه 3 مرداد 1393 توسط حسین شرعیاتی

تولی و تبری

احکام تکلیفی دین اسلام در قالب "علم فقه" ارائه شده و بعنوان فروع دین معرفی شده است. البته آنچه در این بحث مطرح می شود کلیات احکام است و نه مسـائل احکام. فروع دین ده قسم است: صلاة (نماز)، صوم (روزه)، خمس، زکات، حج، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، تولی، تبری. چون این ده فرع در حوزه عقل عملی است پس باید به مرحله عمل برسد. یعنی قبول داشتن آن بتنهایی کفایت نمی کند. مثلا اگر کسی بگوید من قبول دارم که در شبانه روز باید 17 رکعت نماز خواند. این کفایت نمی کند بلکه باید 17 رکعت نماز در شبانه روز بخواند. یا اینکه شخصی بگوید من قبول دارم که در ماه رمضان باید از طلوع فجر تا اذان مغرب امساک کرد. این کافی نیست، باید روزه بگیرد.
دو مورد از فروع دین، تولّی و تبرّی است. یعنی "مودت و اظهار دوستی با اهل بیت عصمت و برائت و ابزار نفرت از دشمنان آنان. این دو امر نیاز به اظهار عملی دارد. صرف قبول داشتن آن کفایت نمی کند. زیرا فروع دین از احکام است و احکام در حوزه عقل عملی قرار دارد و باید انجام شود.

تولی و تبری در قرآن

تولّی یعنی دوست داشتن و ابراز آن و تبرّی یعنی نفرت داشتن و اظهار آن. ما با مراجعه به قرآن، می خواهیم بدانیم باید چه کسانی را دوست داشت و چه کسانی را باید دشمن دانست؟
قرآن در این باب خطاب به پیامبر اکرم می فرماید: « قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏ »  علماء امامیه (شیعه) و علماء اهل تسنن در کتب معتبر خود از وجود مبارک پیامبر اکرم نقل کرده اند که منظور از ذوی القربی، حضرت امیر المؤمنین علی (ع)، حضرت فاطمه زهرا (س) و فرزندان معصوم آن دو بزرگوار هستند. به استناد این آیه قرآن، باید آنان را دوست داشت. تولّی، دوستی اهل بیت (ع) است که به عنوان اجر و مزد رسالت رسول اکرم (ص) بیان شده است و چون تولّی از فروع دین است باید اظهار شود.

متن کامل را در ادامه مطلب بخوانید



ادامه مطلب
برچسب ها: تولی و تبری، تولی، تبری، تولی و تبری 2، تولی و تبری 3،
نوشته شده در تاریخ جمعه 3 مرداد 1393 توسط حسین شرعیاتی

قوم یهود، از اقوام نژاد سامی به شمار می‌روند. این نژاد را فرزندان سام، پسر نوح علیه السلام می‌دانند. نسل یهود از طریق حضرت یعقوب علیه السلام، به حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام می‌رسد. این قوم، همراه اقوام بابلی، آشوری و کنعانی، تا چهار هزار سال پیش از میلاد، در جزیرة العرب با هم می‌زیسته و به شبانی مشغول بوده‌اند و در این میان نام‌ها و عنوان‌‌های مختلفی یافتند.

قدیمی‌ترین آن‌ها «عبری» یا «عبرانی» است که آن را از ریشه «عبور» دانسته‌اند و منظور، عبور حضرت ابراهیم علیه السلام از رود فرات به سوی جنوب است، از نام‌‌های دیگر، می‌توان به قوم «یهود» که از نام «یهودا» یکی از فرزندان حضرت یعقوب گرفته شده است اشاره كرد؛ و همچنین نام «بنی‌اسرائیل» که به علت نسبت به حضرت یعقوب که «اسرائیل» لقب داشت، بدین نام معروف شدند..

مفهوم آخرالزمان در طول تاریخ یهود تحولات زیادی را گذرانده است. در كتاب هایی كه از آخرالزمان سخن به میان آمده،‌ مطالبی مطرح شده كه از فرهنگ‌های بابلی، مصری، كنعانی، یونانی و ایرانی ریشه گرفته است. گروهی از كسانی كه در مجاورت بنی‌اسرائیل زندگی می‌كردند، به حیات پس از مرگ، به صورت زندگی در قبر عقیده داشتند. به همین دلیل، آنان همراه مردگان خود در گورها وسایل زندگی قرار می دادند تا در جهان دیگر از آنها استفاده كنند. برخی از پژوهشگران پنداشته‌اند یهودیان اعتقاد به رستاخیز مردگان را از ایرانیان عهد باستان گرفته اند. به گفته آنان، این اعتقاد پس از بازگشت از بابل پدید آمد. ایرانیان عقیده داشتند در زمان آینده، پس از آنكه «سپنته مئنیو» خدای خیر و روشنایی بر هماورد خود «اَنْگْره مِئنیو» خدای شر و تاریكی پیروز شود و او را نابود كند، مردگان برخواهند خاست. (1)

تورات کتاب مقدس یهودیان است که همراه مجموعه کتب دیگر(کتاب مقدس عبری یا کتب عهد عتیق)، کتب مقدس یهود (تنخ) را تشکیل می‌دهد. این کتب به چهار دسته تقسیم می‌شود:

متن کامل را در ادامه مطلب بخوانید



ادامه مطلب
برچسب ها: انگاره های آخرالزمانی در دین یهود، انگاره های آخرالزمانی، آخرالزمان در دین یهود، انگاره های آخرالزمان در دین یهود،
نوشته شده در تاریخ جمعه 3 مرداد 1393 توسط حسین شرعیاتی

فاطمه زهرا (س) مبارکه است

روزی پیامبر در مسجد نشسته بودند،عرب بادیه نشینی وارد شد و گفت: ای رسول خدا! 

من گرسنه ام، لباس مناسبی ندارم، پولی هم ندارم و مقروض هستم. کمکم کنید. 

پیامبر به بلال فرمودند که این مرد را به خانه فاطمه ببر و به دخترم بگو که پدرت او را فرستاده است.

(با این رفتار پیامبر یاد می دهند که خانه فاطمه مشکل گشاست. برای حل مشکلات باید درب خانه او را زد، اما نه با آتش)

بلال آمد و داستان را خدمت حضرت عرضه داشت. حضرت گردنبند خود را که هدیه بود باز کردند و به بلال دادند و فرمودند که این گردنبند را به پدرم بده تا مشکل را حل کنند.

بلال بازگشت و امانتی را تحویل پیامبر داد. رسول خدا فرمودند هر کس این گردنبند را بخرد، بهشت را برای او تضمین می کنم.

فاطمه زهرا س مبارکه است

عمار یاسر آن را خرید و سائل را به خانه خود برد. به او لباس و غذا داد و دو برابر میزان قرض به او پول داد.
سپس عمار غلام خود را صدا زد و گفت: این گردنبند را به خانه فاطمه زهرا می بری و می گویی که هدیه است. تو را نیز به فاطمه بخشیدم.
غلام گردنبند را به حضرت داد و عرضه داشت: عمار مرا نیز به شما بخشیده است.
حضرت نیز غلام را در راه رضای خدا آزاد کردند.
غلام گفت: متعجبم! چه گردنبند با برکتی! گرسنه ای را سیر کرد، بی لباسی را پوشاند، قرض مقروضی را ادا کرد، غلامی را آزاد کرد و دوباره نزد صاحبش بازگشت.


یکی از اسماء فاطمه زهرا، مبارکه است...

هر کس گرفتار شد با ادب درب خانه اورا دق الباب کند که او شفیعه دو سرا است




برچسب ها: فاطمه زهرا (س) مبارکه است، فاطمه زهرا (س) مبارکه است2، فاطمه زهرا (س)، مبارکه،
نوشته شده در تاریخ جمعه 3 مرداد 1393 توسط حسین شرعیاتی

قالب وبلاگ

Online User